Blog

Co to jest domena i jak ona działa?

Czy zastanawiałeś  się, czym jest domena i jak ona działa? Być może kiedyś słyszałeś, że potrzebujesz domeny do stworzenia własnej strony internetowej lub sklepu. Jednak wielu ludzi myli nazwę domeny ze stroną internetową, lub usługami hostingowymi. Te trzy terminy mogą wydawać się Tobie na początek za bardzo techniczne. W tym artykule odpowiemy na pytanie, czym jest nazwa domeny i jak ona działa. Naszym celem jest pomoc w zrozumieniu i wybraniu właściwej nazwy domeny dla Twojej strony internetowej lub sklepu.

1: Co to jest nazwa domeny?
2: Jak właściwie działa nazwa domeny?
3: Czym różni się nazwa domeny od strony internetowej i hostingu internetowego?
4: Różne typy nazw domen.
5: Kto jest odpowiedzialny za system nazw domen?
6: Jak wybrać nazwę domeny dla swojej witryny?
7: Jak kupić nazwę domeny?
8: Często zadawane pytania dotyczące nazw domen.

Co to jest domena i jak ona działa

1: Co to jest nazwa domeny?

Nazwa domeny to adres Twojej strony internetowej lub sklepu, którą ludzie wpisują w pasku adresów przeglądarki, aby wejść na Twoją stronę internetową lub sklep. Innym słowy, jeśli twoja strona lub sklep byłaby domem, to twoja nazwa domeny będzie jej adresem.

Teraz bardziej szczegółowe wyjaśnienie:

Internet to tak naprawdę olbrzymia sieć komputerów połączonych ze sobą za pomocą globalnej sieci kabli. Każdy komputer w tej sieci może komunikować się z dowolnym innym komputerem. Aby je zidentyfikować, każdemu komputerowi jest przypisany adres IP. Jest to seria liczb identyfikująca konkretny komputer w Internecie. Typowy adres IP wygląda następująco:

66.225.47.1

Taki adres IP jest dość trudny do zapamiętania. Wyobraź sobie, że musisz użyć takich cyfr, aby odwiedzić ulubioną stronę internetową.

Nazwy domeny zostały wymyślone, aby rozwiązać ten problem.

Teraz, jeśli chcesz odwiedzić stronę internetową, nie musisz pamiętać i wpisywać długiego ciągu liczb. Zamiast tego możesz odwiedzić go, wpisując łatwą do zapamiętania nazwę domeny w pasku adresu przeglądarki. Na przykład rockseo.pl.

Jak właściwie działa nazwa domeny?

Abyś zrozumiał, jak naprawdę działa nazwa domeny, przyjrzyj się temu, co dzieje się po wprowadzeniu jej w przeglądarce.

Po wprowadzeniu nazwy domeny do przeglądarki internetowej ta najpierw wysyła zapytanie do globalnych serwerów tworzących system nazw domen (DNS). Następnie  serwery te szukają odpowiednich nazw serwerów powiązanych z domeną i przekazują odpowiedź.

Na przykład, jeśli twoja nazwa strony internetowej jest  zarejestrowana firmie „mojedomeny.com”, wtedy jej nazwa serwera DNS mogłaby wyglądać następująco:

ns1.mojedomeny.com

ns2.mojedomeny.com

Te serwery nazw to komputery zarządzane przez firmę rejestrującą domeny, w której masz stronę. Firma hostingowa przekazuję Twoją prośbę o adres IP dla podanej nazwy domeny do  serwera, na którym jest przechowywana twoja domena.

Ten komputer nazywa się serwerem WWW. Ma zainstalowane specjalne oprogramowane (Apache, Nginx to dwa najpopularniejsze rozwiązania dla serwerów sieciowych). Serwer internetowy przetwarza twoją stronę internetową i powiązane z nią informacje. Następnie wysyła te dane z powrotem do Twojej przeglądarki.

Czym różni się nazwa domeny od strony internetowej i hostingu internetowego?

Strona internetowa składa się z plików takich jak pliki z kodem HTML, oprogramowania do tworzenia stron, obrazy/zdjęcia, oraz wiele innych. Jeśli nazwa domeny jest adresem internetowym strony, hosting to miejsce, w którym znajduje się Twoja domena. Hosting to  komputer, na którym przechowywane są pliki Twojej strony. Takie komputery nazywane są serwerami i są oferowane jako usługa przez firmy hostingowe.

Aby stworzyć stronę internetową, potrzebujesz zarówno nazwy domeny, jak i serwera od hostingu. Jednak ważne jest, aby pamiętać, że są to dwie oddzielne usługi i można je kupić od dwóch różnych firm. Jak również, są też firmy które, dają te dwie usługi naraz.

Teraz możesz się zastanawiać, jak by to działało, gdybyś kupił je od dwóch różnych firm? Wystarczy tylko edytować ustawienia nazwy domeny i wprowadzić informacje o serwerze nazw podane przez firmę hostingową. Informacje o serwerze nazw określają, gdzie wysyłać żądania użytkowników dotyczące nazwy domeny.

Zalecamy kupowanie zarówno nazwy domeny, jak i hostingu od tej samej firmy. Pozwala to łatwo zarządzać nimi na tym samym koncie.

Co to jest domena i jak ona działa

Różne typy nazw domen

Nazwy domen są dostępne w wielu różnych rozszerzeniach. Najpopularniejszym jest .com . Istnieje wiele innych opcji, takich jak .pl, .org, .net, .tv, .info, .io i innych.

Przyjrzyjmy się bliżej różnym typom dostępnych nazw domen.

Domena najwyższego poziomu – TLD

Domena najwyższego poziomu lub TLD to ogólne rozszerzenia domen wymienione na najwyższym poziomie w systemie nazw domen.

Istnieją setki TLD, ale najpopularniejszymi są .com, .org i .net. Inne domeny TLD są mniej znane i nie zalecamy ich używania. Na przykład: .biz, .club, .info, .agency i wiele innych.

Kod domeny najwyższego poziomu domeny – ccTLD

Domena najwyższego poziomu lub ccTLD to nazwy domen specyficzne dla kraju, które kończą się rozszerzeniem kodu kraju, np. .uk dla Wielkiej Brytanii, .de dla Niemiec, .in dla Indii i .pl dla Polski.

Są używane przez witryny, które chcą kierować treści do odbiorców w danym kraju.

Sponsorowana domena najwyższego poziomu – sTLD

Sponsorowana domena najwyższego poziomu lub sTLD jest kategorią TLD, która ma sponsora reprezentującego określoną społeczność obsługiwaną przez rozszerzenie domeny.

Na przykład .edu dla organizacji związanych z edukacją, .gov dla rządów państw, .mil dla wojska i innych.

Kto jest odpowiedzialny za system nazw domen?

Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) zarządza systemem nazw domen. Jest to organizacja typu non-profit, która tworzy i wdraża zasady dotyczące nazw domen.

ICANN zezwala firmom o nazwie Domain Name Registrars na sprzedaż nazw domen. Firmy te mogą wprowadzać zmiany w rejestrze nazw domen w Twoim imieniu.

Firmy rejestrujące domeny mogą sprzedawać nazwy domen, zarządzać swoimi rekordami, odnowieniami i transferami do innych rejestratorów. Jako właściciel nazwy domeny, jesteś odpowiedzialny za poinformowanie rejestratora, gdzie ma wysyłać żądania. Jesteś również odpowiedzialny za odnawienie rejestracji domeny.

Jak wybrać nazwę domeny dla swojej witryny?

Obecnie zarejestrowanych jest ponad 350 milionów nazw domen, a kolejne tysiące są rejestrowane każdego dnia. Oznacza to, że wszystkie dobre domeny są już zarejestrowane lub wkrótce zostaną zarejestrowane. Nakłada to dużą presję na nowych użytkowników, którzy muszę wymyślić unikalną nazwę dla swojej strony.

Oto kilka krótkich wskazówek, które pomogą Ci wybrać nazwę domeny dla następnej witryny:

  • Pozostań przy nazwie domeny com lub domenie krajowej pl albo regionalnej. Jest ona najpopularniejsza i łatwa do zrozumienia i promowania;
  • Upewnij się, że jest ona krótka i łatwa do zapamiętania;
  • Ułatw sobie wymawianie i pisanie;
  • Nie używaj liczb ani myślników;
  • Użyj generatorów nazw domen, tak aby wymyślić pomysłowe nazwy domen.

Jak kupić nazwę domeny?

Możesz kupić nazwy domen od jednego z wielu rejestratorów nazw domen. Sprawdź wielu dostawców, ich oferta potrafi się znacznie różnić. Cenę za tą samą domenę potrafią wahać się od kilku złotych za rok do kilkuset.

Jednak kupowanie domeny nie zapewnia automatycznie usługi hostingu. Do tego potrzebne będzie również konto hostingowe, które zapewnia dostęp do serwera. Wiele firm hostingowych oferuje również usługi rejestracji domen. Dzięki temu możesz zarządzać obydwoma usługami na jednym koncie i nie musisz się też martwić o zmianę ustawień serwera nazw dla swojej domeny.

Co to jest domena i jak ona działa

Często zadawane pytania dotyczące nazw domen

Poniżej znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nazw domen.

1. Czym jest subdomena?

Subdomena to w zasadzie domena podrzędna pod główną nazwą domeny. Na przykład filmy.rockseo.pl jest subdomeną rockseo.pl.

Po zarejestrowaniu domeny masz prawo do samodzielnego tworzenia subdomen.

Subdomeny są często używane przez witryny do tworzenia stron podrzędnych pod tą samą nazwą domeny. Na przykład witryna biznesowa może utworzyć subdomenę dla swojego bloga lub sklepu internetowego jako sklep.rockseo.pl, lub blog.rockseo.pl.

2. Czy mogę anulować rejestrację nazwy domeny?

Niektórzy rejestratorzy domen umożliwiają anulowanie rejestracji domeny w dowolnym momencie. Jeśli anulujesz rejestrację, będzie ona dostępna do zarejestrowania przez innych. Inni rejestratorzy domen umożliwiają po prostu wygaśnięcie rejestracji domeny.

W większości przypadków nie otrzymasz żadnego zwrotu pieniędzy za rejestrację domeny. Jednak niektórzy rejestratorzy domen mają zasady zwrotów, które możesz omówić z nimi przed anulowaniem rejestracji. Jeśli nie masz włączonej funkcji automatycznego odnowienia, nazwa domeny wygasa po upływie okresu rejestracji, za który zapłaciłeś.

3. Czy mogę przenieść moją stronę do innej nazwy domeny?

Tak, możesz. Masz możliwość zachowania obu nazw domen, które wskazują tę samą stronę internetową.

Jednak wyszukiwarki uznają to za powieloną treść, która wpłynie na twoje rankingi wyszukiwania. Aby uniknąć tego problemu, powinieneś zastosować odpowiednie przekierowanie 301 lub 302.

4. Czy mogę sprzedać nazwę domeny?

Tak, możesz sprzedać swoją nazwę domeny. Nazwy domen są jak nieruchomości dla sieci. Istnieje ogromne zapotrzebowanie na dobre markowe nazwy domen.

Nazwy domen handlowych to przemysł wart wiele milionów dolarów. Ponieważ są one tak tanie, mądrzy przedsiębiorcy zawsze szukają świetnych pomysłów na nazwy domen, aby zdobyć je na własność. Jeśli chcesz sprzedać swoją nazwę domeny, istnieje wiele witryn takich jak SedoGoDaddy i inne, w których możesz wystawić swoją domenę na sprzedaż.

5. Co to jest prywatność domeny? Czy potrzebuję tego?

ICANN wymaga od osób rejestrujących nazwy domen podania adresu e-mail, adresu fizycznego, numeru telefonu i innych danych osobowych, które należy udostępnić publicznie.

Prywatność domeny to osobna usługa dodatkowa sprzedawana przez rejestratory domen. Pozwala wyświetlać informacje o proxy zamiast rzeczywistych danych osobowych.Nie musisz kupować prywatności domeny, jeśli nie chcesz. Jeśli jednak obawiasz się o prywatność, możesz kupić tę usługę za niewielką opłatą.

6. Czy mogę kupić więcej niż jedną nazwę domeny?

Tak, możesz kupić tyle nazw domen, ile chcesz.

 

Read More

Firmowa strona internetowa – twoja wizytówka w internecie

Dobrze opracowana firmowa strona internetowa, pomoże w odpowiedniej prezentacji przedsiębiorstwa. Dodatkowo zachęci odbiorców do bliższego zaznajomienia się np. z ofertą sprzedaży. Jednak, żeby tak się stało, strona internetowa powinna zawierać określone elementy.

Dlaczego strona WWW w firmie jest taka ważna?

Strona WWW jest dziś dla przedsiębiorcy absolutnym obowiązkiem i wizytówką nowoczesnej firmy. Jest niezbędna, by pojawiła się w świadomości odbiorcy. Zaistnienie w internecie za sprawą własnej WWW lub profilu na portalu społecznościowym — daje o wiele więcej możliwości niż reklamowanie się w gazecie lokalnej czy rozdając ulotki.

Co najważniejsze, firmowa strona internetowa daje całodobowy kontakt z klientami. Osoby zainteresowane ofertą przedsiębiorstwa o każdej porze mogą wejść na portal lub profil na Facebooku, czy po prostu dowiedzieć się o nim czegoś więcej. Profesjonalnie zrobiona strona internetowa przyciągnie wzrok każdego, nawet osoby nie do końca zainteresowanej jej zawartością.

Witryna stworzona i zarządzana przez profesjonalistów przy niewielkim nakładzie finansowym pozwala na uzyskanie znacznego wzrostu przychodów dla firmy.

Wygląd firmowej strony internetowej

Strona WWW firmy powinna być przejrzysta. Za pomocą odpowiedniej ilości tekstu oraz wymownych grafik, ma informować odbiorcę, gdzie się znajduje. Dlatego na pierwszym widoku strony, powinno znaleźć się logo przedsiębiorstwa oraz krótki tekst informacyjny o tym, czym dokładnie zajmuje się biznes. Nie zmuszajmy użytkownika, aby musiał przeszukać stronę w celu odnalezienia podstawowych informacji, czyli np. o zakresie działalności zakładu.

Należy także pamiętać o tym, że zachęta do subskrypcji newslettera czy informacje kontaktowe znalazły się w pierwszej części strony. Najlepiej, jeśli umieścimy je w głównym pasku nawigacyjnym, obok logo/nazwy firmy. Takie rozmieszczenie sprawi, że elementy strony wzywające do podjęcia działań, na których właścicielowi biznesu najbardziej zależy, czyli poinformowaniu usługobiorców o możliwościach sprzedawanego produktu lub usługi — będą widoczne już  od samego początku. Ważne jest to, aby strona WWW była przejrzysta oraz intuicyjna w nawigacji, a potencjalny zainteresowany znalazł na niej wszystko, czego potrzebuje.

W obecnych czasach na rynku bardzo trudno jest znaleźć nowego interesanta. Współczesny nabywca ma możliwość wyboru spośród bardzo wielu propozycjach czy ofertach. Bardzo często ma on świadomość tego, że przecież konkurencyjne produkty mogą dać mu coś więcej, niż oczekiwał na początku.

Dobrze zaprojektowana i przemyślana strona internetowa jest to już klucz do sukcesu biznesu. Ludzie bardzo często zwracają uwagę na funkcjonalność, wykonanie i cenę powierzonego zadania.

Firmowa strona internetowa - twoja wizytówka w internecie

Zawartość dobrej firmowej strony WWW

Slogan

Każda szanująca się witryna internetowa posiada slogan. Hasło promocyjne przekazuję skrótową informację osobom, które wejdą na stronę po raz pierwszy. To slogan informuje o tym, czym się zajmuje konkretna firma.

W czym możemy Ci pomóc?

Firmowa strona internetowa oprócz krótkiego hasła powinna zawierać pełen opis oferty. Przecież chcemy, aby ludzie wiedzieli, co możemy im zaproponować. Ważne jest, aby biznes rozwiązywał konkretne problemy ludzi i żeby informacje te znajdowały się na stronie internetowej. Internauci chcą wiedzieć, jak Twoja oferta może im pomóc.

Co już zrobiliśmy — portfolio

Portfolio, czyli realizacje. W przypadku malarza będą to wykonane obrazy, fryzjera — zdjęcia efektów pracy. Jest to szczególnie istotne, gdy oferujemy usługi. Nikt nie chce kupować kota w worku. Jeżeli klient może zobaczyć poprzednie zadania, które wykonała Twoja firma, będzie bardziej skłonny Ci zaufać.

Dlaczego my?

Dlaczego kontrahent powinien wybrać ofertę właśnie Twojej firmy? Zdobyłeś ważną nagrodę branżową? Wydaliście książkę? A może uwielbiacie to, co robicie i oferujecie produkty o najlepszej jakości? Napisz o tym, chwal się! Część strony powinna być przeznaczona na pokazanie swojego autorytetu. Potencjalny klient chce wiedzieć, że ma do czynienia z profesjonalistą.

Dla kogo?

Stare porzekadło mówi, że jak coś jest do wszystkiego, to nadaje się do niczego. Strona internetowa powinna zawierać jasno określoną grupę docelową odbiorców. Nie można oferować wszystkim swoich usług. Łatwiej będzie Ci zająć wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania Google. Lepiej być dużym sumem w stawie niż małą płotką w morzu.

Zachęta do działania

Oprócz informacji o firmie dobrze, jeśli strona zawiera zachętę do działania. Nawet jeśli nie chcesz sprzedawać produktów poprzez stronę internetową, to poproś, chociaż odwiedzających stronę użytkowników o zostawienie maila lub numeru telefonu. Jeżeli będą zainteresowani Twoją usługą, to będziesz mógł w łatwy sposób nawiązać z nimi kontakt. Robi się to przez umieszczenie przycisków „Call-to-Action” i formularzy.

Klienci o nas

Nie ma lepszego sposobu na zareklamowanie swoich usług niż opinie zadowolonych klientów. Twoja firmowa strona internetowa powinna zawierać dużo informacji o tym, co myślą o twoim produkcie inni ludzie. Najlepiej, żeby informacje te były opatrzone zdjęciem oraz krótką notką czym się zajmuje dana osoba. Z reguły nie lubimy anonimów, więc warto również dodać imię i nazwisko zadowolonego klienta. To podnosi wiarygodność Twojej strony internetowej. Skoro ktoś już skorzystał z Twojej oferty, to nowi odwiedzający stronę też mogą.

Formularz kontaktowy

Twoja strona musi mieć możliwość skontaktowania się z Tobą. Najlepiej, aby stronie znajdowało się dużo informacji o Twojej firmie: numer telefonu, adres e-mail, imię i nazwisko właściciela, a także numer NIP i REGON firmy. To podnosi wiarygodność i umożliwia pozyskanie kolejnych zainteresowanych. Nie ma nic gorszego niż użytkownicy, którzy chcą podjąć współpracę, ale nie wiedzą, jak mają się z Tobą skontaktować.

Firmowa strona internetowa - twoja wizytówka w internecie

Firmowa strona internetowa — cechy firmowych stron Rock SEO

Responsywność

Otrzymujesz stronę internetową działającą i przystosowaną do każdego urządzenia stacjonarnego i mobilnego (tj. telefon, tablet, notebook, PC, telewizor).

Profesjonalny szablon

Każda nasza strona to profesjonalny layout w polskim języku, pozwalający na bardzo łatwą modyfikację, nawet dla osób niekorzystających na co dzień z nowych technologii.

Panel do zarządzania

Strona posiada prosty panel CMS WordPress, gdzie można zarządzać całą treścią witryny oraz jej designem. Dzięki temu Twoja internetowa strona www może być szybko i w prosty sposób zarządzana.

SEO i pozycjonowanie

Każda nasza strona jest przygotowana pod rygorystyczne zasady, które narzuca wyszukiwarka. Przygotowujemy stronę dla pozycjonowania, tak aby klienci mogli osiągnąć, jak najwyższe wyniki w Google.

Polityka Cookies

W ramach obowiązującego prawa każda nasza witryna jest zaopatrzona w niezbędną politykę prywatności, tzw. polityka plików cookies i regulamin RODO.

Potrzeba promocji

Budowanie marki to cały proces spójnego kreowania wizerunku od momentu nazwania firmy czy produktu po cały cykl jego życia na rynku. Właśnie dlatego branding powinien być dokładnie zaplanowany, tak aby dawał spójny przekaz, atrakcyjny dla potencjalnego zainteresowanego. Nie należy lekceważyć siły marketingu, gdyż ma on duże przełożenie na poziom sprzedaży i od niego może zależeć dalsze istnienie na rynku.

Read More

Najlepszy sklep internetowy – PrestaShop czy WordPress

Dobór platformy umożliwiającej założenie sklepu internetowego to jedna z ważniejszych decyzji, którą należy podjąć przed wkroczeniem na rynek e-commerce. Rozwiązań do wyboru jest kilka, z czego najpopularniejszymi są bez wątpienia WooCommerce oraz PrestaShop. Powstaje pytanie, którą wybrać: PrestaShop czy WordPress?

Dobór platformy sprzedażowej powinien być poprzedzony wnikliwym określeniem i analizą swoich potrzeb, sprzedażowych celów, a także charakteru sklepu internetowego. Istotny jest również budżet oraz przyszłościowe zaplanowanie rozwoju sklepu. Tak więc PrestaShop czy WordPress?

Co to jest PrestaShop?

PrestaShop to samodzielny, darmowy i profesjonalny silnik przeznaczona do budowy sklepu internetowego. Oprogramowanie to zostało udostępnione po raz pierwszy w 2007 r. Obecnie obejmuje ponad 185 000 sklepów internetowych na całym świecie.

Dostępnych jest wiele szablonów graficznych. Każdy z nich można łatwo spersonalizować.  Jeżeli to nie wystarczy, zawsze można  stworzyć indywidualny szablon graficzny, zmieniając w ten sposób domyślny wygląd sklepu. Większość z nich jest płatna, zwykle od 10 do 120 $.

PrestaShop jest wciąż aktualizowany i coraz nowocześniejszy. Podstawowe funkcjonalności tworzą prawdziwy kombajn do zarządzania zamówieniami, kilkoma magazynami, statystykami i klientami. Dodatkowo można instalować dowolne, zewnętrzne moduły np. porównywarki, systemy śledzenia paczek, integracje z Allegro, Ebay itp.

Główne cechy PrestaShop

Funkcjonalności

Platforma sprzedażowa PrestaShop to kompletne rozwiązanie dla osób chcących założyć sklep internetowy. W swojej podstawowej wersji w łatwy i intuicyjny sposób realizuje proces zakupowy. W razie potrzeby funkcjonalność sklepu można rozszerzyć, instalując odpowiedni wtyczki.

Skalowalność i internacjonalizacja

PrestaShop bardzo dobrze radzi sobie z obsługą dużej ilość produktów posiadających wiele wariantów (np. kolory, rozmiary). Bardzo intuicyjnie jest rozwiązana kwestia internacjonalizacji. Kolejne wersje językowe włącza się za pomocą kilku kliknięć myszką. Potem wystarczy już tylko przetłumaczyć opisy produktów i kategorii.

Panel administracyjny

Ten sklep internetowy posiada intuicyjny i łatwo przyswajalny panel administracyjny. Jest to istotne dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę w internecie. Nowe kategorie i produkty dodaje się bardzo prosto. Można je również importować z innych systemów magazynowych.

W panelu administracyjnym można zdefiniować konta dla pracowników, którzy pełnią różne role w sklepie. Dodatkowo PrestaShop posiada rozbudowany i konfigurowalny system zarządzania magazynem. Można z łatwością rażąc ilością poszczególnych towarów dostępnych w sklepie, jak i łańcuchem dostaw do wielu magazynów w różnych lokalizacjach.

Wsparcie techniczne

Platforma sprzedażowa PrestaShop posiada rozbudowaną dokumentację w języku polskim. Liczna grupa programistów i developerów aktywnie udziela się na forum. Dzięki popularności tego sklepu łatwo znajdziemy firmy, które uruchomią lub rozbudują nasz sklep internetowy przy użyciu tego silnika.

PrestaShop czy WordPress

Co to jest WooCommerce?

WooCommerce pozwala na stworzenie pełnoprawnego sklepu internetowego w oparciu o WordPressa. To najpopularniejsza wtyczka tego typu, a jej popularność jest w pełni zasłużona. Z jej wykorzystaniem tworzone są nie tylko proste sklepy, stanowiące dodatek do już istniejącej strony, ale również duże, samodzielnie działające rozwiązania.

Podobnie jak PrestaShop, WordPress z WooCommerce posiada szeroką bibliotekę dostępnych szablonów graficznych. Przy ich wyborze warto kierować się responsywnością i dostosowaniem do funkcji sklepowych. Wygląd każdego szablonu można łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb.

W podstawowej wersji WooCommerce oferuje wszystko, co potrzebne do rozpoczęcia prowadzenia sklepu — magazyn, obsługę płatności i wysyłki, kategorie produktów, czasowe promocje. Funkcjonalności można dalej rozbudowywać za pomocą wtyczek np. kody rabatowe, rozszerzoną analitykę, programy lojalnościowe, szybkie płatności itp.

Główne cechy WooCommerce

Łatwy i intuicyjny

Zarówno zawartością strony, jak i rozbudową systemu, będziemy w prosty sposób sterować z panelu zarządzania treścią. Budowa modułowa sprawia, że system możemy w dowolnym momencie rozbudowywać o nowe dostępne oraz dedykowane funkcjonalności. W WordPressie mamy wiele już gotowych do wtyczek, które pobrać możemy ze strony.

Społeczność

To jedna z największych zalet tego systemu, ponieważ dzięki niej możemy liczyć na ogromne wsparcie techniczne, by samemu rozbudowywać nasze oprogramowanie. Tysiące zaangażowanych w proces rozwoju systemu zapewnia: nowoczesne rozwiązanie, stały nadzór nad bezpieczeństwem platformy sprzedażowej oraz rozwijanie oprogramowania o nowe funkcjonalności.

Darmowe motywy

Do WordPressa istnieje tysiące darmowych oraz płatnych szat graficznych, gotowych do instalacji w naszym sklepie. To spore udogodnienie dla osób z mniejszym budżetem oraz początkujących, którzy nie mają dość środków na dedykowany projekt graficzny. Spora liczba  gotowych motywów stoi na dość wysokim poziomie.

Wydajność

WooCommerce jest idealnym rozwiązaniem dla mniejszych sklepów. Jeśli nie przewidujesz posiadania więcej niż 20.000 produktów, możesz nie martwić się o wydajność i szybkość ładowania stron. Silnik z łatwością obsłuży też pozycje posiadające wiele wariantów.

PrestaShop czy WordPress?

Woocommerce sprawdzi się gdy:
– potrzebujesz sklepu internetowego z małą ilością produktów
– szukasz prostoty
– potrzebujesz solidnej funkcji blogowania
– masz ograniczony budżet

PrestaShop sprawdzi się gdy:
– potrzebujesz skalowalnego rozwiązania
– planujesz internacjonalizację sklepu
– jesteś gotowy na dodatkowe wydatki związane z dalszym rozwojem platformy

Read More

Sklep internetowy uzupełnia sprzedaż stacjonarną

Z powodzeniem prowadzisz sklep stacjonarny. Zastanawiasz się jak dalej rozwinąć biznes? Mamy na to receptę – Internet. Sklep internetowy uzupełnia sprzedaż stacjonarną i pozwala rozszerzyć działalność na większy obszar — region, kraj, a nawet cały świat. Zyskujesz szersze grono potencjalnych klientów, a także skalowalność firmy. Dodatkowo Twoja marka staje się bardziej rozpoznawalna, a sklep internetowy pełni funkcje promocyjne.

Oczywiście działalność handlowa prowadzona w Internecie nie wyklucza, a nawet wymaga, działań marketingowo-reklamowych offline. Niektóre sklepy e-commerce idą o krok dalej — podczas, gdy wielu zastanawia się nad przyszłością tradycyjnego handlu, otwierają stacjonarne punkty sprzedaży.

Mocne podstawy

Prowadzenie sklepu stacjonarnego pozwala uniknąć wielu kosztów, związanych z uruchomieniem samodzielnego sklepu internetowego. Choćby tych związanych z magazynowaniem czy księgowaniem. Dodatkowo nasz stacjonarny sklep będzie świetnym miejscem służącym do odbioru zamówionego towaru – można z tego skorzystać i dać swoim klientom taką możliwość, a dzięki temu zaoszczędzić czas na wysyłkę produktów. Istniejący już sklep stacjonarny to także świetna karta przetargowa w walce o zaufanie klientów. Taki „namacalny” sklep – choćby oddalony o setki kilometrów zwiększa naszą wiarygodność.

Wybierz domenę i nazwę e-sklepu

Dobrze przemyśl nazwą swojego sklepu internetowego. Twoja domena musi być atrakcyjna, łatwo wpadać w ucho, warto też, by kojarzyła się z działalnością Twojej firmy – wszystko po to, by klient ją zapamiętał i bez problemu wpisał w swojej przeglądarce. Warto zorientować się, czy domena o wybranej przez Ciebie nazwie nie jest już zajęta. Więcej dowiesz się w artykule Jak wybrać najlepszą nazwę domeny.

Niewielka inwestycja w wirtualny sklep

Teraz dochodzi koszt domeny – często początkowo w promocji zerowy. Następny element to hosting. Obecnie panuje zwyczaj, że pierwszy rok hostingu jest wliczony w cenę wykonania sklepu. Otworzyć sklep internetowy nie jest trudno, szczególnie jeśli wybierze się jeden z gotowych niezawodnych programów do prowadzenia e-sklepu. Warto skorzystać z pomocy specjalisty, który pomoże dobrać rozwiązanie do naszych potrzeb. Trzeba jednak włożyć nieco pracy, by sklep internetowy wypromować.

Przenieś sklep do Internetu

Należy zorientować się, jak działa konkurencja. Jakie ceny oferuje, jak rozbudowany ma asortyment. Trzeba założyć ambitnie, że chce się pozyskać część rynku – należy zaproponować produkty i ceny, które znajdą odbiorców. Warto zastanowić się nad wyróżnikiem, który będzie jednoznacznie kojarzył się z naszą firmą i sklepem. Taki znak rozpoznawczy przyda się zarówno w sieci, jak i w punkcie stacjonarnym.

Zanim sklep internetowy zacznie generować dodatkowy zysk, może minąć kilka miesięcy. Warto pamiętać jednak, że możesz spać spokojnie.  W okresie przejściowym Twoim zabezpieczeniem będzie istniejący już sklep tradycyjny. Pozwoli Ci to na poświęcenie czasu na przemyślaną promocję i budowę świadomości marki w Internecie. Co więcej, działania marketingowe off-line i on-line mogą się wzajemnie wspierać.

Promuj się!

To, na co należy zwrócić uwagę to reklama. Choć odbiorcy będą z podobnymi potrzebami i zainteresowaniami, teraz interesuje nas szerszy zakres i inna forma sprzedaży. Warto o tym pamiętać i ogłaszać się w nieco innej formie. Tradycyjny szyld nas wejściem do siedziby firmy czy ogłoszenie w lokalnej prasie to za mało, by zdobyć klientów z drugiego końca Polski. Pozycjonowanie strony, budowa społeczności w mediach społecznościowych lub prowadzenie bloga eksperckiego to najczęściej wybierane sposoby na promocję w Internecie.

Formalności

Podczas sprzedaży stacjonarnej nie obowiązują regulacje dotyczące zawierania umów na odległość. Między innymi klient nie ma prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w terminie 14 dni. Tak jak to ma miejsce w przypadku transakcji online.

Jeżeli prowadzisz sprzedaż stacjonarną to, nie są konieczne żadne dodatkowe formalności rejestracyjne w celu uruchomienia sprzedaży internetowej. Należy zadbać o posiadanie właściwych kodów PKD. Dodatkowy przychód osiągnięty z tytułu takiej sprzedaży należy rozliczyć wraz z pozostałymi przychodami uzyskanymi z innych aktywności firmy.

Zysk 24/7

Utarg w punkcie stacjonarnym zbierany jest zazwyczaj z 8-12 godzin pracy. Sklep internetowy czynny jest 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Przy dobrej promocji można spokojnie spać, a sklep będzie na siebie (i sprzedawcę!) zarabiał, gdziekolwiek on będzie. Jeśli wykonałeś już każdy z powyższych kroków i na bieżąco pilnujesz działalności, pozostało Ci tylko czekać na zyski. Nie stanie się to w ciągu miesiąca. Na pewno będziesz musiał włożyć dodatkowy wysiłek związany z pakowaniem i wysyłkę zamówień online. Jednak jest to często jedyna droga, aby z lokalnej firmy wyjść na rynek ogólnopolski.

Sklep internetowy uzupełnia sprzedaż stacjonarną - jeden magazyn, dywersyfikacja kanałów
Sklep internetowy uzupełnia sprzedaż stacjonarną – jeden magazyn, dywersyfikacja kanałów

 

Powody, dla których warto założyć sklep internetowy.

1. Dynamiczny rozwój e-handlu

Najważniejszym powodem, dla którego wciąż warto założyć własny sklep internetowy, jest szybkość rozwoju e-handlu w Polsce i na świecie. Jeszcze kilka lat temu całość przychodów generowanych w online w Polsce wynosiła zaledwie 1-2% całości sprzedaży detalicznej. W tej chwili są to już wartości na poziomie 5-6% całości sprzedaży.

Liderem wśród krajów europejskich pozostaje Wielka Brytania. Rynek UK e-commerce w 2015 r. wynosił wg szacunków niemal 160 mld EUR. Przeciętny Anglik w ciągu roku wydawał aż 3600 EUR na zakupy internetowe. Dla porównania wartość koszyka polskiego konsumenta w 2015 r. to niewiele ponad 630 EUR rocznie. W 2015 r. szacunkowa wartość rynku handlu elektronicznego wynosiła zaledwie 7,6 mld EUR. To tylko pokazuje, jak szybko rośnie cała branża online.

2. Niskie koszty prowadzenia sklepu internetowego

Budowa sklepu w sieci to zwykle wydatek jednorazowy. Dla przedsiębiorców prowadzących już biznes i chcących się rozwijać nie jest wysoki. Na tym jednak koszty się nie kończą, choć później są już znacząco niższe. Związane są głównie z opieką informatyczną (aktualizacje wtyczek, backupy).

Małe firmy

Małe firmy mogą skorzystać z gotowych rozwiązań takich jak WordPress wzbogacony o wtyczkę WooCommerce. Jest to rozwiązanie tanie ze względu na dostępność darmowych rozwiązań. Dostępne są również rozwiązania typu SaaS, które pozwalają uruchomić sklep internetowy w kilka godzin. Opłacane są w systemie abonamentowym, uzależnionym od wielkości ruchu w naszym sklepie. Przy platformach SaaS sklep jest „użyczany”, nie posiadasz wtedy kodu sklepu.

Średnie i duże firmy

Średnie i duże firmy również mogą korzystać z WordPressa połączonego z WooCommerca. Jednak jeśli Twój biznes ma większą skalę (duży asortyment, plany na internacjonalizację), lepszym rozwiązaniem będzie np. Prestashop. Tutaj trzeba mieć już świadomość wyższych kosztów na start wdrożenia takiego e-sklepu. Choć najczęściej i tak nie przekraczają one kosztów otwarcia pojedynczego sklepu stacjonarnego. Jeśli nie wiesz, które rozwiązanie jest dla Ciebie lepsze, zobacz artykuł WordPress czy PrestaShop.

3. Możliwość dotarcia do tysięcy lub milionów klientów

Prowadząc sklep w danym punkcie, Twój potencjał sprzedażowy jest ograniczony do lokalizacji, w której się znajduje. Sklep internetowy uzupełnia sprzedaż stacjonarną. Jeśli przeniesiesz się do sieci w formie sklepu internetowego, to potencjał jest limitowany tylko budżetem i pomysłem, jaki masz na jego rozwój. Posiadanie tysięcy użytkowników, którzy każdego miesiąca będą odwiedzać Twój sklep internetowy, jest jak najbardziej do osiągnięcia.

4. Zwiększenie widoczności w Google

Jest to bardzo istotny czynnik. Im szybciej i wcześniej zaczniemy ze sklepem internetowym, tym lepiej będziemy postrzegani przez wyszukiwarkę Google. Możliwe jest także osiągnięcie z mało znanej marki bardzo dobrych wyników. Wymaga to przemyślanej strategii content marketingowej połączonej w mądry sposób z SEO, czyli pozycjonowaniem stron pod wyszukiwarkę Google, a także odpowiedniego budżetu.

Sklep internetowy uzupełnia sprzedaż stacjonarną, wspiera pozycjonowanie i budowę rozpoznawalności marki
Sklep internetowy uzupełnia sprzedaż stacjonarną, wspiera pozycjonowanie i budowę rozpoznawalności marki

5. Większa rozpoznawalność marki

Oczywiście nadrzędnym celem dla każdej firmy jest zwiększanie sprzedaży. Posiadając własny sklep internetowy, budujesz znacznie lepszą rozpoznawalność i świadomość marki, bo to właśnie kanał online jest medium, w którym spędzamy najwięcej czasu i jest dla nas najbardziej opiniotwórczy. Już w tej chwili jest to miejsce, w którym nakłady na marketing są porównywalne do innych kanałów łącznie z TV.

Reklama w Internecie jest najbardziej przyjazna i dla firm, i dla odbiorców. Przedsiębiorca ma możliwość dotarcia do dużej liczby zainteresowanych, którzy mogą stać się jego klientami, a odbiorcy otrzymują spersonalizowane informacje. Dlatego reklama internetowa to przyszłość marketingu.

6. Strategia multichannel lub omnichannel, czyli różne kanały zdobywania klientów

Sklep internetowy jest niemal obowiązkowym uzupełnieniem tradycyjnego biznesu. Jeśli ktoś prowadzi sklep stacjonarny lub sieć punktów sprzedaży, to uruchomienie kanału online może być doskonałym wsparciem jego biznesu. Czym jest więc ten multichannel i omnichannel? W skrócie jest to sprzedaż z wykorzystaniem obu kanałów zarówno online, jak i offline. Nie wystarczy sprzedawać wielokanałowo, trzeba również skutecznie zintegrować kanały. W taki sposób, by zapewnić klientowi spójne doświadczenie zakupowe, czyli właśnie omnichannel.

W Polsce nadal większość firm wykorzystuje strategię multichannel, błędnie nazywając ją omnichannel. Firmy rzeczywiście posługują się wieloma kanałami sprzedaży. Niestety klient, przechodząc z jednego do drugiego, nie ma wrażenia, że pozostaje w tym samym środowisku. Na polskim rynku jest jeszcze tutaj bardzo duży potencjał do poprawy i zagospodarowania. Marketing multichannel i omnichannel to dwie bardzo różne i oddzielne strategie marketingowe, mimo że obie koncentrują się na wykorzystaniu wielu kanałów w celu dotarcia do obecnych i potencjalnych klientów. Specjaliści ds. marketingu muszą skupić się na działaniach omnichannel, aby zwiększyć utrzymanie klienta, a co za tym idzie, także przychody firmy.

Spójność przekazu off-line i on-line

Więcej kanałów zakupowych to również więcej kanałów komunikacji, a więc możliwości dotarcia do konsumenta z dedykowaną ofertą czy promocją. Tu jednak konsumenci stawiają pewne dość twarde warunki, przede wszystkim spójność tej oferty pomiędzy kanałami i dostrzeżenie klienta, jako tej samej jednostki, niezależnie od kanału, w jakim akurat kupuje. Klienci coraz swobodniej surfują pomiędzy urządzeniami. Nie odrzucają też zakupów w fizycznych sklepach i centrach handlowych. Twierdzą wręcz, że informacje w sieci zachęcają ich często do zakupów offline. Twierdzi tak 3/4 internautów. W tym kontekście pojęcie omnichannel staje się wręcz kluczowym z punktu widzenia zdobycia i utrzymania klienta. Bo przecież jak konsumenci zjawią się w naszym stacjonarnym sklepie, będą dalej online, a często też mobile.

 

Mamy nadzieję, że przekonaliśmy Cię, jak bardzo sklep internetowy uzupełnia sprzedaż stacjonarną. Chcesz uzyskać więcej informacji? Czytaj naszego bloga, a poznasz tajniki e-commerce i wiele innych informacji! W razie pytań nie wahaj się z nami skontaktować!

Read More

Jak założyć sklep internetowy ?

Jak założyć sklep internetowy? Przede wszystkim musisz podjąć wiele decyzji dotyczących tego, co będziesz sprzedawał, w jaki sposób znajdziesz klientów i jak dostarczysz zamówienia. Dodatkowo trzeba rozważyć takie aspekty, jak wygląd i funkcje, które będzie posiadała Twoja witryna.

Co to właściwie jest sklep internetowy

Sklep internetowy to nic innego jak serwis internetowy, który daje możliwość sprzedawania i kupowania produktów przez internet. Jest on jedną z form handlu elektronicznego. Staje się obecnie coraz popularniejsza z uwagi na wygodę i obniżenie kosztów sprzedaży, a co za tym idzie często niższe ceny towarów. Ponadto daje to możliwość szybkiego porównania cen u wielu dostawców. Częścią sklepów internetowych jest strona www, na której klienci zapoznają się z ofertą i składają zamówienia.

Decydując się założenie sklepu internetowego, musisz przemyśleć kilka aspektów:

  • na jakim silniku/platformie np. WordPress, PrestaShop i inne?
  • z jakiego hostingu skorzystasz?
  • jaka będzie domena Twojego sklepu – adres url prowadzący do niego? (Zobacz Jak wybrać najlepszą nazwę domeny?)
  • czy będziesz zlecał stworzenie sklepu, czy posiadasz wystarczające umiejętności, aby zrobić to samemu?
  • z usług, którego kuriera będziesz korzystał?
  • jak zorganizujesz obsługę zamówień i pakowanie?
  • jakie przewidujesz sposoby płatności?
  • jak rozwiążesz kwestie podatkowe i obsługę kasy fiskalnej?
  • kto zatowaruje Twój sklep?
  • jak chcesz promować swój sklep?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze silnika lub platformy internetowej

  • Silnik czy platforma? PrestaShop czy WordPress? Warto przejrzeć regulamin konkretnej platformy, z której chcemy korzystać. Za co są dopłaty, czy są ukryte limity. Platforma nie daje wszystkiego za tę samą cenę. Z kolei wybór silnika ma wyższy koszt początkowy, jeśli zlecamy budowę sklepu.
  • Najważniejsze są funkcje, które posiada platforma sprzedażowa, oraz to, czy dane narzędzie będzie w stanie rozwijać się wraz z Twoim biznesem.
  • Ilość integracji powinna być jak największa. Warto sprawdzić, czy te integracje, które potrzebujemy w momencie założenia naszego sklepu, bądź w najbliższej przyszłości, są w niej dostępne. Należy zwrócić szczególną uwagę na dostępne płatności i firmy kurierskie.
  • Jeśli masz problem z wyborem silnika lub platformy, nie wiesz, która będzie najbardziej sprawna. Wahasz się między dwoma sposobami, przejrzyj kilka witryn przykładowych sklepów internetowych. Dzięki temu poznasz kilka stylów sklepu internetowego i wybierzesz ten jeden, który będzie Ci najbliższy.
  • To ile klientów korzysta z danego silnika, daje nam informację, jak jest on popularny. Warto wybrać sprawdzoną, zaufaną platformę, która ma zapewnioną przyszłość, jak i dużo klientów. Panel CMS nie może się zacinać, musi sprawnie się ładować i być czytelny. Wówczas praca z nim będzie przyjemna i efektywna.

Jeśli zastanawiasz się co wybrać i martwisz się, że czegoś nie wiesz lub o czymś zapomniałeś — napisz do nas lub zadzwoń! Podpowiemy i wytłumaczymy, tak, że proces stworzenia i późniejszego prowadzenia sklepu internetowego to będzie pestka.

Jak założyć sklep internetowy?
Jak założyć sklep internetowy?

Samodzielna budowa sklepu a zlecenie zewnętrznej firmie

Jeśli swobodnie poruszasz się w nowych technologiach, a HTML i CSS nie mają przed Tobą tajemnic, możesz pokusić się o zbudowanie sklepu samodzielnie. Dzięki temu zminimalizujesz koszty, ale będziesz musiał poświęcić sporo czasu, aby opublikować efekt końcowy w Internecie. Przy bardziej skomplikowanych funkcjonalnościach przyda się także znajomość PHP i JS.

Druga opcja to zainwestowanie w sklep stworzony przez profesjonalną agencję. Początkowy wydatek jest większy niż tylko opłata za hosting i domenę. Dostajesz za to gwarancję, że nowy sklep otrzyma nowoczesny layout zgodny z obecnymi trendami oraz będzie odpowiednio skonfigurowany i zoptymalizowany. Ten sposób zaoszczędzi Ci też czas, który możesz przeznaczyć na inne działania promocyjne.

Sprzedaż internetowa a sposób dostawy — kurierzy

Na samym starcie przygody z branżą sprzedaży internetowej z pewnością zadajesz sobie pytanie, jakie sposoby dostawy dodać do swojego sklepu. Początkowo ilość opcji do wyboru może wydawać się przytłaczająca. Daj swoim klientom wybór. Każdy ma inne preferencje w zakresie dostaw: jedni chcą dostać swoje zakupy w szybkim czasie, drudzy wolą zapłacić mniej, a jeszcze inni cenią sobie elastyczność. 

Kasa fiskalna w sprzedaży internetowej

Każdy przedsiębiorca dokonujący sprzedaży i przekraczający limit obrotu musi kupić kasę fiskalną i dokumentować transakcje paragonami. Jak założyć sklep internetowy i uniknąć kasy? Sprzedaż przez internet, przy spełnieniu określonych warunków, może być zwolniona z obowiązku ewidencji transakcji za pomocą kasy fiskalnej.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnieniu z kas fiskalnych w 2018 r. podlega:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Sprzedaż przez internet a wydawanie paragonów

Wedle prawa, paragon fiskalny powinien być przekazany nabywcy w momencie otrzymania zapłaty za towar lub usługę. I tak też jest w przypadku transakcji rozliczanej za pomocą przedpłaty lub za pomocą gotówki – wówczas paragon jest wysłany (przekazywany) wraz z towarem. Zagadką jest, co z w przypadku, gdy przesyłka płatna jest przy odbiorze? Przepisy prawa nie precyzują dokładnie tej kwestii. Wobec tego przyjmuje się, że ewidencja transakcji na kasie fiskalnej powinna zostać ujęta z chwilą powstania obowiązku podatku.

Płatności online

Klientom sklepu internetowego możesz zaproponować jeden lub kilka sposobów płatności. Tutaj też panuje zasada, że lepiej oferować więcej, aby trafić w możliwości szerszego grona odbiorców. Przecież nie chcesz, aby Twój klient zrezygnował w ostatniej chwili z zakupu tylko dlatego, że nie znalazł swojego banku przy szybkiej płatności.

Pay by link

Automatyczna płatność Pay by link — to oferowana przez banki usługa polegająca na automatycznym wypełnieniu formularza przelewu i prostej autoryzacji transakcji realizowanej przez Klienta. Płatność jest gwarantowana, a więc każdy komunikat przekazany przez Blue Media zapewnia o obciążeniu rachunku bankowego Klienta.

Płatność kartą

Płatności kartą płatniczą, bez dodatkowego pośrednictwa. Obsługują płatności od obu największych organizacji — Visa International i MasterCard — dokonywane w czterech walutach. Transakcje wybranych wydawców zabezpieczone są dodatkowo standardem 3D-Secure, wykorzystującym protokół autoryzacji płatności Verified by Visa oraz MasterCard SecureCode.

Płatności online obsługują pełen wachlarz płatności z wykorzystaniem karty płatniczej, w tym również płatności cykliczne, wykorzystywane przy płatnościach za rachunki, abonamenty, a także przy powtarzalnych opłatach za usługi czy oprogramowanie typu SaaS, zakupach subskrypcyjnych i wielu innych. Dużą wygodę zapewniają również oferowane przez Blue Media płatności typu 1-Click, czyli możliwość zapisania danych karty i korzystania z niej przy okazji kolejnych zakupów, za pomocą jednego przycisku „Zapłać”.

Szybki przelew bankowy

Szybki przelew bankowy — to rozwiązanie umożliwiające obsługę szybkiego transferu środków z banków, które nie oferują płatności automatycznych (Pay by link). Płatność szybkim przelewem bankowym realizowana jest na podstawie przelewu wewnątrz bankowego na rachunek Blue Media w banku klienta. Przelew realizowany jest na podstawie wygenerowanych danych, które klient uzupełnia samodzielnie w bankowości elektronicznej. Dodatkowo klient może skorzystać z klasycznego przekazu bankowego, który może zrealizować w okienku kasowym lub na Poczcie.

Blik

Płatności Online oferują także najnowszą metodę płatności mobilnych, jaką jest BLIK. Umożliwia ona klientom dokonanie płatności, bezgotówkowo, za pomocą telefonu, a konkretnie za pomocą aplikacji banku na telefonie. Aby móc skorzystać z tej metody płatności należy być zatem klientem jednego z banków uczestniczących w systemie i korzystać z bankowości mobilnej za pośrednictwem aplikacji na swoim telefonie. Z BLIK-a mogą korzystać również użytkownicy, którzy są klientem więcej niż jednego banku partnerskiego. Cały proces płatności jest jeszcze szybszy i wygodniejszy, dane przelewu wypełniane są automatycznie, po zalogowaniu do aplikacji banku na telefonie generujemy kod i za jego pomocą autoryzujemy transakcję. Unikamy w ten sposób przekierowania i logowania do systemu transakcyjnego banku i konieczności wpisywania kodów sms w celu realizacji przelewu.

jak założyć sklep internetowy
Jak założyć sklep internetowy?

Zintegrowane sposoby płatności — dotpay

Firma Dotpay działa na zasadzie pośrednictwa w transakcjach internetowych. Pełni rolę pośrednika, obsługującego płatności w internecie. Klient danej firmy czy sklepu internetowego nie kontaktuje się bezpośrednio z nim i nie dokonuje wpłaty na jego konto. System automatycznie przenosi go do formularza płatności. Z jego pomocą może on wybrać dowolną formę płatności np. szybki przelew, płatność kartą lub płatność przez sms i sfinalizować daną transakcję. Gdzie trafiają pieniądze? Na konto pośrednika. Zostają również dopisane do indywidualnego konta w systemie płatności.

Zaletą systemu jest fakt, że zarówno sklep, jak i jego klient od razu otrzymują potwierdzenie wpłaty i mogą natychmiast dokonać realizacji zamówienia. Wszystko odbywa się w błyskawicznym tempie. Cała operacja zajmuje zaledwie kilkanaście sekund. Jest to korzystne zarówno z punktu widzenia sklepu, który może sprawniej obsługiwać swoich klientów, jak i klienta, który zyskuje szansę na natychmiastową realizację zamówienia. 

Dodawania produktów w sklepie internetowym

Jeśli już dopełniłeś wszystkich formalności, by założyć sklep internetowy, nadszedł czas, aby w twoim sklepie internetowym znalazły się oferowane przez Ciebie produkty. Dodawanie produktów nie ominie nikogo i pozostaje tylko kwestią wyboru czy produkty będą:

      • zaimportowane z gotowego pliku,
      • zintegrowane z programem magazynowym
      • zaimportowane z magazynu producenta (jeśli oferuje taki dostęp).
      • dodawane ręcznie,

Kluczem do zainteresowania nimi twoich klientów jest przede wszystkim dobra prezentacja. Nie powielaj opisów umieszczanych na stronie producenta ani tym bardziej na konkurencyjnych stronach. Stwórz oryginalny opis, który w kilku słowach przedstawi klientowi korzyści, jakie zyska, kupując dany produkt. Nie zapomnij też o dobrych zdjęciach produktowych z alternatywnymi opisami oraz atrybutami produktów. Możesz zrobić to samodzielnie lub skorzystać z pomocy.

Co powinno cechować dobry i skuteczny opis produktu?

Przede wszystkim zwięzłość i emocjonalny wydźwięk. W krótkiej prezentacji musisz przedstawić atuty danego towaru i to, w jaki sposób mogą być one użyteczne dla klienta. Nie rozwadniaj opisów przesadnie długimi zdaniami czy charakterystyką — liczą się konkrety. Spróbuj jednak wpływać na emocje odbiorcy tego krótkiego tekstu. Pozwól mu poczuć, że trafił na towar odpowiedni dla jego potrzeb.

Pamiętaj również o tym, aby opis w sklepie internetowym był zrozumiały i napisany prostym językiem. Staraj się unikać nadmiernej poetyckości lub profesjonalizacji języka. Zależy Ci przecież na tym, by trafić do jak najszerszego grona odbiorców. Zwróć uwagę na to, że prezentacja produktu na stronie to nie tylko opis. Zadbaj o dobór odpowiednich zdjęć, może także filmu prezentującego zalety towaru. Istotne jest także, by w takiej prezentacji znalazł się wyraźny element „Call to action” – ma on zachęcić klienta do podjęcia decyzji o zakupie.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Właściciele sklepów internetowych mogą skorzystać z usług agencji marketingowej. Niezależnie do tego, czy zdecydujesz się na obsługę agencji, czy może też podejmiesz się samodzielnych działań, warto rozumieć proces pozycjonowania i znać realne możliwości, jakie oferuje.

Dzięki działaniom pozycjonującym Twój sklep będzie wyświetlany na wysokich pozycjach w Google. To z kolei przekłada się na rosnący ruch na stronie. Zamiast ograniczać się do podstawowych działań SEO, warto włączyć w plan działań, także optymalizację współczynnika konwersji. Istotnym etapem jest również aktywizowanie użytkownika i ułatwienie mu dotarcia do produktów. Nie tylko tego, który ogląda, ale również do produktów powiązanych.

Podsumowanie — jak założyć sklep internetowy?

Platforma e-commerce może być jedną z najważniejszych inwestycji dla Twojego biznesu. Określ swoje potrzeby. Zrób rozeznanie spośród dostępnych na rynku ofert. Wybierz optymalną dla siebie i potrzeb Twojego biznesu. Pamiętaj, aby posiadała ona jak najwięcej możliwości adaptacji do konkretnego środowiska, w którym osadzona będzie Twoja strona internetowa.

Read More

Jak rozliczać się za pozycjonowanie?

Decydując się na skorzystanie z usług agencji SEO, chcemy mieć pewność, że podejmujemy dobrą decyzję. Od powodzenia takiego zlecenia zależy w dużym stopniu sukces naszej firmy. Ciężko bowiem dyskutować dzisiaj ze stwierdzeniem, że większość naszego biznesu odbywa się w przestrzeni e-commerce. Zależy nam zarówno na świetnych efektach, jak i na odpowiednio zbilansowanym stosunku jakości do ceny. Jak rozliczać się za pozycjonowanie? Na co zwracać uwagę podczas szukania pozycjonera oraz przy wyborze modelu? Przyjrzyjmy się podstawowym modelom rozliczania w SEO, jakim będą abonament, opłata za efekt, a także swoiste pół na pół, czyli model mieszany.

Model abonamentowy

Głównym mechanizmem w modelu abonamentowym jest oczywiście opłata cykliczna, zazwyczaj miesięczna, czyli pewnego rodzaju ryczałt. W ramach takiej umowy zleceniodawca zobowiązany jest do pokrywania określonych kosztów przez okres pracy pozycjonera.

Dla klienta, szczególnie niemającego jeszcze doświadczeń w SEO lub też mającego doświadczenia mniej pozytywne, takie rozwiązanie może wydawać się ryzykowne. Musimy bowiem liczyć się z tym, że inwestujemy czas i pieniądze, aby efekty zobaczyć dopiero po kilku miesiącach. Zdecydowanie możemy przyjąć, że na pierwsze rezultaty takiej pracy będziemy musieli poczekać od około trzech do sześciu miesięcy.

Korzyści

Dlaczego jednak warto rozważyć model abonamentowy? Przede wszystkim dlatego, że na dłuższą metę jest to model najbardziej pewny i opłacalny. Głównym nośnikiem takiego modelu jest pozycjonowanie szerokie. Oznacza to, że podpisana umowa zezwala na modyfikowanie i rewizje ustalanych fraz kluczowych. Dzięki temu mamy możliwość wpływu na proces, przez co jesteśmy w stanie na bieżąco reagować na trendy i mikroklimat w handlu elektronicznym. Nie będziemy musieli się martwić o to, że czekamy miesiące na pozycjonowanie fraz, które w połowie tego okresu przestają być wyszukiwane, w efekcie nie generując żadnego ruchu na naszej stronie.

Opłata ryczałtowa oznacza, że jako płacący klient możemy oczekiwać pewnego sprawozdania z postępu prac. Pozycjoner pracujący w takim modelu zdaje sobie sprawę, że zleceniodawca płaci przez cały okres trwania takiej umowy. Z tego tytułu zadba o to, aby klient miał poczucie, że jego biznes jest w dobrych rękach. Jednym z narzędzi umożliwiających taką widoczność będą z góry zdefiniowane raporty, które pokażą postęp prac. Rozsądnie będzie, gdy umówimy się z agencją na raport pokazujący zmiany w widoczności stron, oraz generowanego na nich ruchu, w cyklu na przykład comiesięcznym. Naturalnie, wskaźniki w takim raporcie będą zależne od potrzeb klienta, a także charakteru podpisanej umowy.

Zdecydowanie się na model abonamentowy wymaga z pewnością od nas, abyśmy zaufali naszemu specjaliście od SEO. Prawdopodobnie podskórnie będziemy obawiać się, że zleceniobiorca zainkasuje pieniądze, a potem nie włoży w pracę należnego wysiłku. Pamiętajmy jednak o tym, że osobie pozycjonującej będzie zależeć na zadowoleniu klienta. Będzie to realizować poprzez dostarczenie rezultatów odpowiedniej jakości. Pozycjonowanie bez groźby reperkusji ze strony Google musi wiązać się z inwestycją czasową – efekty takie będą jednak długoterminowe.

Wypowiedzenie umowy

Pamiętajmy, że umowy abonamentowe będą posiadać opcję ich wypowiedzenia, dlatego nie musimy obawiać się zobowiązania na całe życie. Miejmy jednak na uwadze, że efekty pracy agencji nie pojawią się wcześniej niż za kilka miesięcy. Zerwanie umowy po kilku tygodniach przyniesie klientowi prawdopodobnie tylko straty, bo obsiane plony SEO nie zdążą jeszcze obrodzić, a inwestycji nikt nam nie zwróci.

Jak rozliczać się za pozycjonowanie - pozycjonowanie abonament

Model za efekt, czyli przysłowiowe „o dzieło”

Pozycjonowanie za efekt wydaje się dość samo definiujące. Klient ponosi opłatę dopiero wtedy, gdy agencja osiągnie z góry ustalone rezultaty. Być może instynktownie zakładamy, że jest to rozwiązanie dobre – nie ponosimy bowiem żadnych opłat, póki nasza strona nie pojawi się w wyszukiwaniu na wysokiej pozycji, tak jak tego oczekiwaliśmy. Gdzie jednak tkwi haczyk?

Pozycjoner, który ma przed sobą wizję wypłaty dopiero po wykonaniu zadania, będzie prawdopodobnie szedł do celu po trupach. Oznacza to, że ilość przedłoży nad jakość. W praktyce zaowocuje to pozycjonowaniem szybkim i efektywnym, osiągniętym przypuszczalnie przy użyciu fraz, które tak naprawdę nie są przez konsumentów normalnie używane. Warto tutaj zaznaczyć, że umowy rozliczane za efekt mają z góry zdefiniowane frazy kluczowe. Zatem nie jesteśmy w stanie na nie wpływać przez okres trwania umowy. Niesie to dla nas ryzyko dezaktualizacji zlecenia w trakcie jego wykonywania.

Musimy wziąć pod uwagę, że w przypadku rozliczania się za efekt to agencja ponosi wszelkie koszty aż do momentu osiągnięcia wszystkich warunków sukcesu. Istnieje wtedy ryzyko praktyk, przez które znajdziemy się na czarnej liście Google. Może to przynieść kary albo i nawet całkowitą blokadę strony internetowej. Oznacza to konieczność zmiany domeny. Na pewno nie często możemy sobie na to pozwolić. Pamiętajmy też, że agencje rozliczające się za efekt mogą pozycjonować poprzez utrzymanie i wykorzystanie własnych zasobów i stron, które podbiją wyniki naszej strony, ale zostaną „wyłączone” niemal z dnia na dzień po rozwiązaniu umowy.

Zwróćmy jeszcze uwagę na fakt, że umowy rozliczane za efekt podpisywane są na dłuższe terminy z często i dłuższym okresem wypowiedzenia. W tym czasie pozostajemy w pewien sposób bezradni, a także w ciemności. Agencja bowiem nie ma obowiązku – ani nawet interesu – żeby zdawać nam raport z postępów, czy angażować nas jakkolwiek w proces.

Modele mieszane

Jako formę pośrednią możemy rozważyć model mieszany. Będzie on łączył w sobie elementy i abonamentu, i opłat za efekt. Nie ma jednego stałego wzorca takiego rozwiązania, dlatego przypatrzmy się kilku opcjom.

Jedna z wersji to połączenie abonamentu z efektem. Jako efekt możemy:

  • z góry przyjąć jakiś wynik wyszukiwania (w tym widełki na konkretne pozycje w ramach 1-10),
  • odpowiednio wywindowany ruch na naszej stronie,

Jednocześnie uwzględniamy proporcjonalny abonament miesięczny. Pozwala nam to w pewien sposób się zabezpieczyć, czy też upewnić co do kierunku obranego przez pozycjonera, a jednocześnie popracować nad naszą wspólną relacją i zaufaniem. Warto jednak mieć z tyłu głowy, że element „za efekt” w tym rozwiązaniu w dalszym ciągu wiąże się z podobnym ryzykiem, co całkowite rozliczenie za pozycjonowanie (czyli takie bez żadnych opłat stałych).

Jednym z elementów, które potencjalnie można by także włączyć w model mieszany, jest udział w zyskach. Oznacza to, że zleceniodawca dzieliłby zyski z wygenerowanego przez pracę pozycjonera ruchu na stronie. Jest to rozwiązanie bardzo ciekawe, pamiętajmy jednak, że niezbędne będą tutaj rzetelne dane i ich wartościowa analiza.

Możemy też agencji zlecić inne zadania, które kwalifikujemy jako model mieszany. Mamy tu na myśli, między innymi konsultacje, a w tym również konkretne raporty czy analizę danych. Rozliczenia podobnych akcji możemy dokonać albo za raport, albo za roboczogodziny, albo pół na pół – specyfika zostanie z pewnością ustalona na podstawie konkretnego przypadku. Warto skorzystać z takiej opcji, gdy nie mamy potrzeby nawiązywania od razu stałej współpracy.

Jak rozliczać się za pozycjonowanie - pozycjonowanie za efekt

Jak rozliczać się za pozycjonowanie?

Przy podejmowaniu decyzji racjonalnie rozważmy wszystkie za i przeciw. Dla potencjalnego klienta najatrakcyjniejszym rozwiązaniem może wydawać się rozliczanie za efekt. Pamiętajmy jednak, że ma ono więcej ograniczeń niż potencjału i rzetelni pozycjonerzy raczej odchodzą już od takiego modelu. Rozwijając swój biznes oraz stronę internetową naszej firmy z pewnością zdajemy sobie sprawę, że bez inwestycji czasu i pieniędzy ciężko uzyskać dobre efekty i ostatecznie zarobić. Przed podpisaniem umowy warto spróbować postawić się w roli naszego zleceniobiorcy: tak jak my, nie będzie on chciał stracić na tej transakcji.

W przypadku pozycjonowania możemy wybrać dwie z trzech cech: szybko, dobrze lub tanio. Łatwo zrozumieć, czemu model abonamentowy oraz modele mieszane dominują – są one sprawiedliwe i najbardziej uczciwe. Warto w kontekście pozycjonowania myśleć o nowej relacji, jaką zaczynamy budować z naszym nowym partnerem biznesowym – agencją SEO. Warto postawić na zaufanie, transparentność i pozycjonowanie szerokie.

 

Read More