Migracja strony internetowej to przemieszczenie witryny z jednego miejsca do drugiego. Korzysta z niej dużo posiadaczy rozwijających biznes sklepów internetowych. Nierozsądnie zaplanowana sprawi znaczne zmniejszenie widoczności w wyszukiwarce. W tym artykule przedstawimy, jak migracja strony wpływa na pozycjonowanie.
Czy migracja strony wpływa na pozycjonowanie?
Przemieszczenie strony nierzadko odbywa się przy dużym spadku liczby odwiedzających w pierwotnej witrynie. Budowa optymalnego SEO umożliwia na zwiększenie szansy zajęcia wyższych pozycji w rezultatach Google. Strona internetowa jest wartościowsza, kiedy zawiera dużo przygotowanych pod użytkownika, cennych treści i modyfikuje się ją pod kątem SEO. Gdy przenosimy stronę, pozycjonowana witryna często traci na wartości. Niemożliwe staje się osiągnięcie w dopiero co utworzonym serwisie pozycji, jaką posiadała platforma wcześniejsza. Ma to istotny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Zmniejszeniu ulega liczba odwiedzających witrynę, a także czytelników czytających przygotowane przez nas treści.
Migracja na nową domenę
Następuje tu zmiana z jednego URL strony na inny adres. Jest to jeden z najbardziej powszechnych rodzajów migracji witryny. W tym typie przemieszczenia należy zrobić przekierowanie 301, zaktualizować odnośniki w strukturze serwisu. Następnie poprawić odnośniki linkujące strony, odnowić sitemap.xml i zaktualizować narzędzia analityczne. Powinno zrobić się też rekonfigurację kampanii reklamowej Google Ads.
Zmiana z jednej domeny na drugą (migracja) niekorzystnie wpływa na pozycjonowanie strony. Widoczność witryny spada, a więc ruch na stronie jest mniejszy.
Migracja na nowy serwer (zmiana hostingu)
Występuje tu zmiana z jednego serwera na drugi. Jest to jeden z łatwiejszych, mniej inwazyjnych i szybszych typów migracji. Przed dokonaniem przeniesienia na nowy serwer trzeba sprawdzić działanie strony na tym serwerze. Nie dochodzi tu tylko do przeniesienia plików oraz zmiany DNS. Należy też przetestować wszelkie główne funkcje, które ma witryna: moduły, wyszukiwarka, koszyk itd. Zmiana serwera zazwyczaj wymaga zmiany miejsca poczty e-mail. Przekłada się to na jej późniejszą rekonfigurację na nowym hostingu.
Wykonana poprawnie zmiana serwera nie oddziałuje negatywnie na pozycjonowanie strony. Gdy wykonujemy czynności prawidłowo przy zamianie hostingu, nie powinno to powodować spadku naszej pozycji w wyszukiwarce.
Jak skutecznie przeprowadzić migracje strony?
Przed rozpoczęciem migracji powinniśmy przeprowadzić wywiad z klientem. Umożliwi on nam poznanie obecnej sytuacji, a także celu, który mamy osiągnąć. Po przeprowadzeniu analizy opracowujemy strategię, przydzielenie obowiązków konkretnym osobom i terminy zakończenia ich prac.
Kolejnym etapem jest testowanie, migracja i przygotowanie strony. Aby przygotować stronę optymalnym sposobem, ważne jest przygotowanie jej w środowisku testowym. Zabezpiecza się tam witrynę przed np. indeksacją w Google. Należy pamiętać, że podczas działania kopii strony nie można wprowadzać nowych rzeczy na już działającej witrynie.
Platforma internetowa przed przeniesieniem musi być precyzyjnie zbadana w wielu szczegółach. Aspekty techniczne, dobre działanie modułów i wrażenia internautów nie mogą zostać pominięte w analizie.
Działanie po migracji opiera się na ponownym sprawdzaniu aspektów technicznych zmian i funkcjonalności strony (m.in. metatagi, adresy kanoniczne, sitemap.xml). Następnym zadaniem jest testowanie witryny z pozostałymi narzędziami (np. Mobile Friendly). Możemy też wykonywać następne czynności poza stroną na mediach społecznościowych.
Migracja strony wpływa na pozycjonowanie — redirect (przekierowanie) 301
Przekierowanie to sposób, w który serwer www przeglądanej witryny powiadamia przeglądarkę użytkownika o pewnym zdarzeniu. Informuje, że niezbędne jest przejście pod inny URL w celu uzyskania treści.
Przekierowanie 301 (Trwale przeniesiony) – najbardziej popularny sposób przenoszenia. Tego typu przemieszczenie powoduje, że treść dostępna jest w wyszukiwarce tylko pod jednym docelowym URL. Przekierowanie to jest przydatne, by usunąć zduplikowane treści. Internauta przeważnie nie dostrzega przeniesienia na inną stronę, gdyż dzieje się to jeszcze przed załadowaniem pliku związanego z witryną.
Migracja strony wpływa na pozycjonowanie — pomysłowa (błąd) 404
Niedziałające podstrony, które usunięto z platformy internetowej, są nazywane błędem 404. Kod błędu pokazuje, że internauta wszedł na podstronę zlikwidowaną bez zaimplementowania odpowiedniego przeniesienia (przekierowania). Drugą możliwością jest wpisanie przez niego złego adresu URL w oknie przeglądarki.
Aby naprawić błędy 404, należy stosować przekierowania 301 z nieczynnych podstron na odpowiadające i działające adresy URL. Dobrymi rozwiązaniami są:
- Zrobienie przekierowania na inny, podobny produkt.
- Wykonanie przeniesienia na kategorie lub podkategorie.
- Zrobienie przekierowania na stronę główną.
Później powinno się pobrać nieczynne podstrony do Excela oraz wykonać plik do przekierowania 301.
Mapa strony
Sitemap (mapa strony) jest to plik utworzony w formacie:
- XML — lista wszystkich adresów URL na stronie internetowej.
- HTML — zestawienie wszystkich podstron wchodzących w skład witryny.
Plik ten zawiera np. wiadomości o adresach internetowych danej strony. Aktualizację map stron planujemy koniecznie przy migracji witryny. Sitemap i zawarte w niej URL-e pozwalają na efektywną indeksację witryny. Dobrze stworzona mapa musi zawierać link do każdej podstrony na witrynie.