Krótki słownik SEO i pozycjonowania

Gdy przeciętny Polak usłyszy pojęcia takie jak „SEO” czy „pozycjonowanie” reaguje zwykle w dwojaki sposób: „Co to takiego?” lub „A to takie czary, że moja strona zawsze będzie pierwsza w wyszukiwarce„. O mitach dotyczących pozycjonowania napiszemy innym razem. Na początek skupimy się na wyjaśnieniu podstawowych pojęć, które złożą się na krótki słownik SEO i pozycjonowania.

  1. Marketing i promocja w Internecie
  2. Pozycjonowanie
  3. Optymalizacja SEO
  4. Link Building

 

Marketing i promocja w Internecie

Click Through Rate (CTR)

inaczej współczynnik klikalności. Jest to ilość wejść na stronę lub działań (np. polubienie) dzielona ilością wyświetleń linka lub reklamy i mnożona przez 100. Im wyższy procent, tym lepiej. Przy ocenie ruchu organicznego dla blogów pozytywny będzie wynik powyżej 8%, ale przy reklamach płatnych optymistyczne może być już 2-5%. Wszystko zależy od branży. W ocenie skuteczności kampanii jest to przydatny, ale nie jedyny czynnik.

Przykład – jeśli 1000 osób zobaczy nasz link w wynikach wyszukiwania, ale kliknie go 50 osób to CTR będzie 5%.

Facebook

najpopularniejszy obecnie (2 miliardy użytkowników) serwis społecznościowy. Studencki projekt Marka Zuckerberga powstał w 2004 roku i szybko stał się czołową marką na świecie. Do Polski trafił w 2008 roku. Facebook daje duże możliwości promocji w Internecie. Wokół profili firmowych można tworzyć społeczność użytkowników, którzy nie tylko są potencjalnymi klientami, ale też orędownikami marki. Dzięki polubieniom i udostępnianiom treści można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Dodatkowo portal oferuje płatne reklamy z bardzo dobrze sprecyzowanym profilem odbiorcy.

Google +

odpowiedź giganta z Mountain View na Facebooka, które powstało w 2011 roku. Posiada podobne podstawowe funkcje, ale jego popularność maleje.

Google AdSense

to system reklamowy dla właścicieli stron i blogów. Reklamobiorcy mogą zaimplementować kod reklamowy. Na bannerach będą wyświetlane losowo reklamy wideo, tekstowe i graficzne, uwzględniające preferencje użytkownika lub zbieżne z tematyką strony. Jest to najprostszy (choć nie najbardziej dochodowy) sposób na monetyzację ruchu.

Google AdWords

to system reklamowy dla reklamodawców. Reklamy wyświetlają się powyżej wyników wyszukiwania oraz w innych miejscach (np. w Gooogle Adsense, Blogerze, Gmailu itp.). Program działa na zasadzie aukcji – im wyższa jakość prezentacji, witryny i im wyższa stawka CPC, tym większa pewność, że reklama będzie wyświetlona. AdWordsy ściągają na stronę ruch płatny, jednorazowy i nie mają wpływu na pozycjonowanie.

Google Analytics

to kombajn statystyczny do analizy wszystkiego co dotyczy strony lub sklepu internetowego. Podstawowe funkcje pokazują ilość ruchu na stronie (odsłony, sesje, użytkownicy) i jego jakość (stron/sesję, średni czas spędzony na stronie), profil użytkownika, jego zainteresowania i lokalizację, przepływ ruchu na stronie itp. Bardziej zaawansowane opcje pomagają w mierzeniu celów, konwersji i zdarzeń, wspomagają sprzedaż w sklepach internetowych.

Google Bomb

technika spamerska sprzed 2007 roku, choć całkowita jej eliminacja jest kwestią sporną. Polega na linkowaniu strony według haseł nieodpowiadających ich treści, tak aby znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na te frazy. Dla przykładu po takim ataku w polskiej Wikipedii na hasło „kłamca” wyświetlała się biografia premiera Donalda Tuska.

Google Moja Firma

bezpłatna pinezka na Mapach Google. Firma, która stworzy wizytówkę, może liczyć na łatwiejsze znalezienie przez użytkownika przy pomocy Map oraz na budowanie marki eksperta poprzez opinie i gwiazdki. Element niezbędny w pozycjonowaniu lokalnym.

Google Search Console

kolejne, po Google Analytics, narzędzie do analizy strony, ale nieco bardziej techniczne. Z punktu widzenia codziennego pozycjonowania znajdziemy tam listę podstron i słów kluczowych oraz odpowiadających im parametrów (kliknięcia, wyświetlenia, CTR, pozycja). Oprócz tego sprawdzimy kary i bany od Google, stan zaindeksowania strony i błędy techniczne do optymalizacji. W pewnym stopniu znajdziemy też linki wewnętrzne i backlinki.

Instagram

xx

Media społecznościowe

xx

Pay Per Click

xx

Persona

xx

Pinterest

xx

Ruch organiczny

xx

Search Engine Marketing

xx

Twitter

xx

Pozycjonowanie

Algorytm Google

Ban

Black Hat SEO

Cloaking

Depozycjonowanie

Domain age

Doorway page

Featured snippets

Filtr

Filtr algorytmiczny

Filtr ręczny

Frazy kluczowe

Geolokalizacja

Google Koliber

Google Panda

Google Pingwin

Indeksowanie

Long tail

Landing page

Maskowanie

Personalizacja wyników wyszukiwania

Pozycjonowanie

Rich snippets

Robots.txt

Search Engine Results Page

White Hat SEO

Optymalizacja SEO

Atrybut ALT

Audyt SEO strony

Cashe wyszukiwarki

Dane strukturalne

JavaScript

Mapa strony

Metatag description

Metatag title

Optymalizacja stron (Search Engine Optimization)

Przekierowanie 301

Responsywność

SSL

Strony 404

Content marketing

Artykuł ekspercki

Artykuł tematyczny

Blog

Canonical

Content

Content marketing

CMS

Duplicate content

Ikonografika

Nasycenie słów kluczowych

Wizytówka

Link building

Anchor

Artykuł sponsorowany

Artykuł gościnny

Atrybut dofollow

Atrybut nofollow

Backlinki

Breadcrumbs

Citation Flow

Deep link

Exact-match anchor

External links

Farma linków

Inbound links

Internal links

Katalog stron

Link baiting

Link building

Linki naturalne

Presell pages

Profil linków

System Wymiany Linków (SWL)

Trust Flow

Zaplecze

Zero-match anchor text

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *