Dobór platformy umożliwiającej założenie sklepu internetowego to jedna z ważniejszych decyzji, którą należy podjąć przed wkroczeniem na rynek e-commerce. Rozwiązań do wyboru jest kilka, z czego najpopularniejszymi są bez wątpienia WooCommerce oraz PrestaShop. Powstaje pytanie, którą wybrać: PrestaShop czy WordPress?
Dobór platformy sprzedażowej powinien być poprzedzony wnikliwym określeniem i analizą swoich potrzeb, sprzedażowych celów, a także charakteru sklepu internetowego. Istotny jest również budżet oraz przyszłościowe zaplanowanie rozwoju sklepu. Tak więc PrestaShop czy WordPress?
Co to jest PrestaShop?
PrestaShop to samodzielny, darmowy i profesjonalny silnik przeznaczona do budowy sklepu internetowego. Oprogramowanie to zostało udostępnione po raz pierwszy w 2007 r. Obecnie obejmuje ponad 185 000 sklepów internetowych na całym świecie.
Dostępnych jest wiele szablonów graficznych. Każdy z nich można łatwo spersonalizować. Jeżeli to nie wystarczy, zawsze można stworzyć indywidualny szablon graficzny, zmieniając w ten sposób domyślny wygląd sklepu. Większość z nich jest płatna, zwykle od 10 do 120 $.
PrestaShop jest wciąż aktualizowany i coraz nowocześniejszy. Podstawowe funkcjonalności tworzą prawdziwy kombajn do zarządzania zamówieniami, kilkoma magazynami, statystykami i klientami. Dodatkowo można instalować dowolne, zewnętrzne moduły np. porównywarki, systemy śledzenia paczek, integracje z Allegro, Ebay itp.
Główne cechy PrestaShop
Funkcjonalności
Platforma sprzedażowa PrestaShop to kompletne rozwiązanie dla osób chcących założyć sklep internetowy. W swojej podstawowej wersji w łatwy i intuicyjny sposób realizuje proces zakupowy. W razie potrzeby funkcjonalność sklepu można rozszerzyć, instalując odpowiedni wtyczki.
Skalowalność i internacjonalizacja
PrestaShop bardzo dobrze radzi sobie z obsługą dużej ilość produktów posiadających wiele wariantów (np. kolory, rozmiary). Bardzo intuicyjnie jest rozwiązana kwestia internacjonalizacji. Kolejne wersje językowe włącza się za pomocą kilku kliknięć myszką. Potem wystarczy już tylko przetłumaczyć opisy produktów i kategorii.
Panel administracyjny
Ten sklep internetowy posiada intuicyjny i łatwo przyswajalny panel administracyjny. Jest to istotne dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę w internecie. Nowe kategorie i produkty dodaje się bardzo prosto. Można je również importować z innych systemów magazynowych.
W panelu administracyjnym można zdefiniować konta dla pracowników, którzy pełnią różne role w sklepie. Dodatkowo PrestaShop posiada rozbudowany i konfigurowalny system zarządzania magazynem. Można z łatwością rażąc ilością poszczególnych towarów dostępnych w sklepie, jak i łańcuchem dostaw do wielu magazynów w różnych lokalizacjach.
Wsparcie techniczne
Platforma sprzedażowa PrestaShop posiada rozbudowaną dokumentację w języku polskim. Liczna grupa programistów i developerów aktywnie udziela się na forum. Dzięki popularności tego sklepu łatwo znajdziemy firmy, które uruchomią lub rozbudują nasz sklep internetowy przy użyciu tego silnika.
Co to jest WooCommerce?
WooCommerce pozwala na stworzenie pełnoprawnego sklepu internetowego w oparciu o WordPressa. To najpopularniejsza wtyczka tego typu, a jej popularność jest w pełni zasłużona. Z jej wykorzystaniem tworzone są nie tylko proste sklepy, stanowiące dodatek do już istniejącej strony, ale również duże, samodzielnie działające rozwiązania.
Podobnie jak PrestaShop, WordPress z WooCommerce posiada szeroką bibliotekę dostępnych szablonów graficznych. Przy ich wyborze warto kierować się responsywnością i dostosowaniem do funkcji sklepowych. Wygląd każdego szablonu można łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb.
W podstawowej wersji WooCommerce oferuje wszystko, co potrzebne do rozpoczęcia prowadzenia sklepu — magazyn, obsługę płatności i wysyłki, kategorie produktów, czasowe promocje. Funkcjonalności można dalej rozbudowywać za pomocą wtyczek np. kody rabatowe, rozszerzoną analitykę, programy lojalnościowe, szybkie płatności itp.
Główne cechy WooCommerce
Łatwy i intuicyjny
Zarówno zawartością strony, jak i rozbudową systemu, będziemy w prosty sposób sterować z panelu zarządzania treścią. Budowa modułowa sprawia, że system możemy w dowolnym momencie rozbudowywać o nowe dostępne oraz dedykowane funkcjonalności. W WordPressie mamy wiele już gotowych do wtyczek, które pobrać możemy ze strony.
Społeczność
To jedna z największych zalet tego systemu, ponieważ dzięki niej możemy liczyć na ogromne wsparcie techniczne, by samemu rozbudowywać nasze oprogramowanie. Tysiące zaangażowanych w proces rozwoju systemu zapewnia: nowoczesne rozwiązanie, stały nadzór nad bezpieczeństwem platformy sprzedażowej oraz rozwijanie oprogramowania o nowe funkcjonalności.
Darmowe motywy
Do WordPressa istnieje tysiące darmowych oraz płatnych szat graficznych, gotowych do instalacji w naszym sklepie. To spore udogodnienie dla osób z mniejszym budżetem oraz początkujących, którzy nie mają dość środków na dedykowany projekt graficzny. Spora liczba gotowych motywów stoi na dość wysokim poziomie.
Wydajność
WooCommerce jest idealnym rozwiązaniem dla mniejszych sklepów. Jeśli nie przewidujesz posiadania więcej niż 20.000 produktów, możesz nie martwić się o wydajność i szybkość ładowania stron. Silnik z łatwością obsłuży też pozycje posiadające wiele wariantów.
PrestaShop czy WordPress?
Woocommerce sprawdzi się gdy:
– potrzebujesz sklepu internetowego z małą ilością produktów
– szukasz prostoty
– potrzebujesz solidnej funkcji blogowania
– masz ograniczony budżet
PrestaShop sprawdzi się gdy:
– potrzebujesz skalowalnego rozwiązania
– planujesz internacjonalizację sklepu
– jesteś gotowy na dodatkowe wydatki związane z dalszym rozwojem platformy