Ogólnie rzecz biorąc, clickbait (przynęta na kliknięcia) to wprowadzająca w błąd lub sensacyjna treść stworzona wyłącznie w celu uzyskania wyświetleń w witrynie. Czasami wydawcy używają clickbait, aby zwiększyć ruch w swojej witrynie, dzięki czemu mogą zarobić więcej na reklamach, kliknięciach lub konwersjach. Język clickbait jest bardziej emocjonalny niż informacyjny. Nagłówki takie jak „Nie uwierzysz” lub „Wypróbuj tę jedną prostą sztuczkę” mają wzbudzić ciekawość lub inne silne emocje. Sprawiają, że odbiorca kliknie odnośnik. Jednak treści, do których clickbait kieruje, rzadko mają charakter informacyjny lub są wiarygodne. Clickbait może występować w wielu formatach, takich jak posty na blogu, banery reklamowe i reklamy SERP.
Co to jest clickbait — Przykłady Clickbaitu
Ten artykuł Buzzfeed jest zgodny z niektórymi wytycznymi dotyczącymi SEO: tytuł i nagłówek strony dokładnie odzwierciedlają treść. Jednak emocjonalnie nacechowany nagłówek zawiera fałszywą obietnicę („gwarantowane, że sprawimy”), aby zachęcić Cię do kliknięcia artykułu i jego powiązanych z nim linków.W tym przykładzie widzimy, że tytuł strony i adres URL nie pasują do siebie, a język jest nieco sensacyjny. Nagłówek obiecuje, że „zostaniemy zaszokowani” „superżywnością”, która „roztapia tłuszcz”. Obietnice i ekscytujący język mają na celu uzyskanie wyświetleń strony i przyciągniecie odbiorcy. Marki mogą też używać języka clickbaitu w tytule lub opisie filmu, aby zdobywać wyświetlenia. W poniższym przykładzie nagłówek filmu zawiera wersaliki, dodatkową interpunkcję i emocjonujący obraz, aby czytelnicy przeszli do swojego filmu:
Czy Clickbait jest zły?
Wszyscy chcemy tworzyć treści, które przyciągną czytelników do naszej witryny. Istnieje wiele technik marketingu treści, które mogą w tym pomóc. Jednak nie wszystkie są dobre dla SEO. Dzięki wielu aktualizacjom Google wie teraz więcej o zawartości Twojej witryny niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli tytuł, nagłówki i adres URL Twojej strony internetowej nie są związane z jej treścią, Google może nałożyć na Ciebie karę, co może poważnie wpłynąć na Twoje klasyfikację. Clickbait może również wpłynąć na:
- Cyfrowy PR: Jeśli Twoja witryna jest znana z wykorzystywania oburzających twierdzeń i nagłówków do zwiększania ruchu na stronie, reputacja Twojej marki może ucierpieć w dłuższej perspektywie.
- Współczynnik odrzuceń: gdy użytkownik przechodzi do Twojej witryny i nie uważa jej za przydatną lub odpowiednią, jest bardziej prawdopodobne, że „odrzuci” ją (odwiedzi tylko jedną stronę w witrynie, nie odwiedzając innych), podnosząc jej ogólny współczynnik odrzuceń.
- Linki przychodzące: Wykorzystanie linków w mniej renomowanych witrynach może obniżyć twój wynik Page Authority (autorytet witryny) i klasyfikację Twojej strony.
Czy mogę zostać sklasyfikowany tylko na podstawie tytułów i słów kluczowych?
Podczas gdy niektóre tytuły typu clickbait mogą generować duży ruch w Twojej witrynie. Google bierze pod uwagę nie tylko liczbę odwiedzających, biorąc pod uwagę autorytet witryny i klasyfikację strony. Każdego dnia możesz sprawić, że setki osób odwiedza Twoją witrynę. Jeśli ją opuszczą, ponieważ Twoja treść nie pasuje do podanego tytułu i adresu URL, może to wpłynąć na Twoją klasyfikację.
Najlepsze sposoby, aby unikać clickbaitów
Zwracaj uwagę na tytuły stron i strukturę nagłówków. Algorytmy Google mogą zrozumieć treść napisaną w Twojej witrynie i sprawdzić, czy pasuje ona do nagłówka i tytułu strony. Najnowsza aktualizacja tytułu strony Google umożliwia teraz mechanizmowi wyszukiwania wyświetlanie innego tytułu tagu. Dzieje się tak, kiedy tytuł strony nie pasuje do jej treści. Aby tego uniknąć, upewnij się, że tytuł i nagłówki strony dokładnie odzwierciedlają treść Twojej strony.
Twórz tytuły i nagłówki trafne dla SEO
Upewnij się, że tag tytułu i nagłówki Twojej strony są zgodne z SEO i odpowiednie do swojej treści. Badanie słów kluczowych może pomóc w odkryciu docelowych słów kluczowych, które można umieścić w tytule, nagłówkach i treści strony. Używanie docelowych słów kluczowych w treści sygnalizuje Google, że Twoja strona jest odpowiednia dla docelowego słowa kluczowego. Użyj narzędzia do analizy słów kluczowych, aby odkryć trafne lub powiązane słowa kluczowe. Możesz wykorzystać w swoich treściach i reklamach. Zacznij od dodania początkowego słowa kluczowego do danych wejściowych narzędzia i wybrania kraju docelowego: Narzędzie wskazuje propozycje krótkich i długich słów kluczowych oraz kluczowe dane, takie jak liczba wyszukiwań i przewidywany koszt CPC: Jeśli tworzysz treść na podstawie początkowego słowa kluczowego, przełącz widok Pytania, aby zobaczyć, o co użytkownicy pytają, dotyczącego Twojego tematu: Zapisz wszelkie potencjalne słowa kluczowe w narzędziach SEO. Narzędzie przechowuje grupy powiązanych słów kluczowych na listach, dzięki czemu można je szybko porównać lub wysłać do innych narzędzi. Gdy masz już słowa kluczowe, ważne jest, aby poprawnie zaimplementować je w treści. Spróbuj umieścić docelowe słowa kluczowe w tytule strony i nagłówkach. Użyj Asystenta pisania SEO, aby znaleźć i poprawić nagromadzenie słów kluczowych w treści. Tak, aby treści były przyjazne dla szperaczy sieciowych i czytelników. Aby uzyskać inspirację do blogowania, dodaj nowo odkryte słowa kluczowe do szablonu treści SEO. Szablon treści analizuje artykuły o najwyższej pozycji w rankingu związane z Twoim słowem kluczowym. Następnie udostępnia rekomendacje SEO, które mogą pomóc Twojemu artykułowi w podobnej pozycji. W szablonie treści SEO możesz wprowadzić więcej niż jedno słowo kluczowe.
Narzędzie tworzy rekomendacje dotyczące semantycznie powiązanych słów kluczowych, czytelności, opisów meta, tytułów stron i nie tylko. Sugeruje nawet możliwości linków przychodzących do Twojego artykułu po jego opublikowaniu:
Dopasuj się do wyszukiwań użytkownika
Podobnie jak słowa kluczowe, Twoje treści powinny odpowiadać intencji wyszukiwania użytkownika. Istnieją cztery popularne typy intencji wyszukiwania:
- Intencje nawigacyjne: gdy użytkownik chce przejść do określonej witryny lub w jej pobliżu, prawdopodobnie doda markowe słowa kluczowe w swoich wyszukiwaniach (np. „Witryna Subaru”). Możesz kierować reklamy na te markowe słowa kluczowe, aby zdobyć świadomość marki.
- Intencja informacyjna: jeśli użytkownik chce uzyskać więcej informacji na dany temat, może zadawać pytania lub używać słów kluczowych wskazujących, że szuka pomocy (np. „Co to jest dobry samochód?”). Kieruj te słowa kluczowe za pomocą treści informacyjnych, takich jak filmy, listy lub samouczki. Skoncentruj się na tworzeniu przydatnych, przydatnych treści, które odpowiadają na pytania czytelników.
- Cel intencji komercyjnej: Gdy użytkownik zdecyduje, że chce kupić produkt lub usługę, prawdopodobnie przeprowadzi wyszukiwanie w celu porównania różnych dostępnych opcji („Subaru kontra Nissan”). Kieruj te słowa kluczowe za pomocą artykułów porównawczych, recenzji i przewodników po produktach do przechwytywania ruchu.
- Intencja transakcyjna: niektóre słowa kluczowe lub wyrażenia wskazują, że użytkownik jest gotowy do zakupu (np. „Kup Subaru Forester”). Ci użytkownicy są gotowi do zakupu i szukają teraz informacji o najlepszej cenie. Szukając najlepszych ofert, mogą być zachęceni clickbaitami. Kieruj te słowa kluczowe za pomocą mocnych, dobranych do SEO treści, które podkreślają Twoją unikalną propozycję sprzedaży (unique selling proposition – USP). Możesz również wykorzystać docelowe słowa kluczowe w reklamach. Jednak upewnij się, że wezwanie do działania (call to action — CTA) jest jasne, a strona docelowa odzwierciedla to, co jest w reklamie.
Skorzystaj z funkcji mapy myśli narzędzia Topic Research. Uzyskasz wgląd w dodatkowe informacje, które mogą pomóc w ustaleniu intencji wyszukiwania. Przejrzyj najnowsze nagłówki związane z Twoim pomysłem na treść oraz wszelkie bieżące pytania, które ludzie zadają na Twój temat:
Clickbait – kluczowe informacje:
- Clickbait to rodzaj techniki marketingowej wykorzystywanej do zwiększania liczby wyświetleń i kliknięć — ze znacznymi możliwościami niepowodzenia w Twojej strategii SEO.
- Unikaj clickbaitów, upewniając się, że tytuł strony, nagłówki i adres URL są zgodne z treścią i intencją wyszukiwania użytkownika.