Jeśli jesteś zwykłym użytkownikiem mediów społecznościowych, być może już wiesz, że influencerzy i osoby promujące celebrytów są podstawą marketingu w mediach społecznościowych. Użytkownicy znacznie częściej uwierzą osobie niż firmie. Właśnie dlatego posty influencerów przyciągają, a promowanie celebrytów było strategią marketingową od czasu wynalezienia telewizji. „Influencer” może być dość nowym słowem, ale wpływowe osoby zawsze były blisko odbiorców, aby mieć ogromny wpływ na zachowania konsumentów. Świadomie lub nie, królowie i królowe wpływali na styl arystokracji i jej nawyki związane z wydatkami od XVIII wieku, ale obecnie gwiazdy takie jak Paris Hilton czy Cristiano Ronaldo mają ogromną na fanów, co sprawia, że ich promowanie jest o wiele bardziej znaczące. Bądź jednak ostrożny: treści generowane przez użytkowników (User Generated Content) mogą nakładać się z influencer marketingiem, ale wcale nie są takie same. Jeśli zastanawiasz się, jak skuteczna jest treść generowana przez użytkowników (UGC) i czy powinieneś w nią zainwestować, mamy odpowiedzi, których szukasz.
Zanim przejdziemy do naszego przewodnika na temat korzystania z UGC. Tak aby pomóc Twojej firmie w rozwoju, spróbujmy zrozumieć, czym tak naprawdę są treści generowane przez użytkowników.
Czym są treści generowane przez użytkowników?
Treści generowane przez użytkowników to technicznie wszelkie treści stworzone przez osoby fizyczne, a nie marki. Ponadto obejmuje strony internetowe, w których użytkownicy mogą publikować, takie jak fora.
W marketingu treści generowane przez użytkowników często odnoszą się do postów społecznościowych ze wzmiankami o produkcie lub popierających produkt, który użytkownicy udostępniają bez zapłaty.
Odnosi się to jednak do zamieszczonych — przez Twoją ulubioną markę — na Instagramie indywidualnych historii osób. UGC to organiczne i skuteczne narzędzie marketingowe, którym można wiele osiągnąć — to znaczy, jeśli marki wiedzą, jak z niego korzystać.
Czym nie są treści generowane przez użytkowników?
UGC nie zawsze jest treścią, która bezpośrednio promuje produkt, ani nie jest wymówką, aby kraść treści i własności intelektualne użytkowników.
Często marki, które potrafią zainspirować użytkowników do samodzielnego generowania własnych treści, są związane ze stylem życia. Starbucks słynie z używania UGC i wszyscy mamy bardzo jasne pojęcie o tym, co to znaczy trzymać w rękach jeden z ich markowych kubków. Wiążemy nasze wartości z markami, od których kupujemy i z którymi się kojarzymy.
Jednak ponowne udostępnianie treści innych osób to trudna sprawa, zwłaszcza dla nowej firmy. Nawet jeśli post wspomina o Twojej marce, nie daje Ci to prawa do niego. Kontaktowanie się z użytkownikiem i proszenie o pozwolenie na udostępnienie jego treści jest nie tylko uprzejme, ale także pomaga wzbudzić zaufanie potencjalnego Klienta.
Jak UGC może pomóc w promowaniu marki?
Niezależnie od tego, czy jest to post, czy film, UGC oferuje unikalne spojrzenie na Twoje produkty i daje wiarygodność Twojej marce. Konsumenci będą ufać innym konsumentom i spostrzeżeniom, którymi mogą się podzielić na temat wartości Twojej firmy. Jest to ogólny wzrost wartości wizerunku marki, który można skapitalizować i ostatecznie wykorzystać do podejmowania decyzji zakupowych.
UGC przynosi korzyści markom na wiele sposobów, ale przypomnijmy: dlaczego warto korzystać z treści generowanych przez użytkowników?
1. Aby nawiązać kontakt się z odbiorcami i wzbudzić zainteresowania użytkowników produktami marki
Porównajmy te dwa posty:
Pierwszy post to ten stworzony przez użytkownika, a drugi to te same treści, które publikuje marka. Post użytkownika ma znacznie więcej polubień niż wpis firmy (1505 vs. 5). Oczywiste jest, że konsumenci bardziej ufają innym konsumentom niż firmom, ich posty są bardziej popularne, a ich przekaz bardziej przekonujący.
Ten rodzaj treści UGC oferuje markom możliwość nawiązania kontaktu z odbiorcami na równych zasadach i stworzenia zainteresowania marką. Udostępnianie treści generowanych przez użytkowników pomaga markom pokazać, kim są ich Klienci, i wzbudzić zainteresowanie marką u innych odbiorców w tej samej grupie docelowej.
2. Aby tworzyć i promować zaufanie i lojalność marki
W temacie wizerunku marki, konto na Facebooku lub Instagramie z przyzwoitymi obserwującymi jest dla wielu użytkowników mediów społecznościowych niczym innym jak wizytówką, lub pewną witryną sklepową. Jest o wiele bardziej prawdopodobne, że potencjalny klient zdecyduje się na zakup swoich produktów w sklepie, który łatwo „sprawdzić” w mediach społecznościowych, niż w takim, którego nie da się sprawdzić.
Konsumenci po prostu nie wierzą, że doznają wrażeń, których szukają, jeśli nie mają na to żadnego wizualnego dowodu. Zwłaszcza gdy konkurent oferuje im większe zaufanie za pośrednictwem UGC z historiami i recenzjami Klientów.
Co więcej, dzieląc się historiami i postami swoich klientów, sprawiasz, że czują się zauważeni. Ci klienci są już miłośnikami Twojej marki, a udostępnianie ich treści zainspiruje ich do pozostania lojalnymi klientami i zostania osobami w pełni opowiadającymi się za Twoimi produktami.
Tak jest w przypadku obuwia Vivai, które w dużym stopniu wykorzystuje UGC i w ten sposób buduje zaufanie do swojej marki i produktów. Konsumenci online postrzegają je jako biznes godny zaufania i ufają im bardziej niż konkurentom z tej samej branży.
Biblioteka treści Vivaia, składająca się z repostów kampanii i treści UGC. To efektywna witryna sklepowa złożona z treści, które są zawsze nowe i markowe.
3. Jak zwiększyć sprzedaż
Według Statista, 60% konsumentów przeprowadza pewne badania w Internecie przed dużym zakupem. 55% z nich postrzega recenzje klientów jako „bardzo pomocne”. Opinie klientów są uważane za tak samo prawdziwe, jak osobiste rekomendacje od znajomych i rodziny.
Dlatego UGC jest skutecznym narzędziem do zwiększania sprzedaży, a jego efekty utrzymują się znacznie dłużej niż tradycyjna reklama. Rozważmy na przykład szybkość, w jaką przekazywane są historie na Instagramie i wzrost sprzedaży, który z nich wynika.
Później możesz zapisać historie wyróżnionym miejscu. Klienci będą mogli zobaczyć treści UGC, które mogą dotyczyć co prawda innych produktów, ale nadal mogą pomóc w budowaniu zaufania.
Dajesz potencjalnym klientom możliwość sprawdzenia, co tworzyłeś do tej pory, jak inni klienci zareagowali na Twój produkt. Jak radzisz sobie z komunikacją z Klientami, nawiązujesz kontakt z odbiorcami i podtrzymujesz ich zainteresowanie.
W ten sposób stworzyłeś szum wokół swojej marki, a potencjalni Klienci będą znacznie pozytywniej reagować na następną kampanię produktową.
Jak śledzić treści generowane przez użytkowników: pozytywne i negatywne wzmianki o marce
Teraz gdy już wiesz, dlaczego korzystanie z UGC może sprzyjać Twojej marce, nadszedł czas, aby się na nim skupić! Jeśli aktywnie prowadzisz kampanię za pomocą dedykowanego hashtagu, możesz łatwo znaleźć treści utworzone przez użytkowników inspirowane Twoją wiadomością.
A co z tymi wszystkimi wzmiankami o marce, które są spontanicznie generowane przez użytkowników? To wszystko są cenne okazje, które mogą przepaść.
Dlatego opracowaliśmy nasze narzędzie do monitorowania marki, które pomoże Ci śledzić i analizować wzmianki o marce. Korzystając z naszego narzędzia do monitorowania marki, możesz łatwo znaleźć treści generowane przez użytkowników w sieci i zacząć z nich korzystać. Oto jak to robisz:
Skonfiguruj narzędzie śledzące
Otwórz narzędzie i wpisz słowa kluczowe marki:
treści generowane przez użytkowników8
Narzędzie może również wskazać, czy wzmianka jest pozytywna, czy negatywna. Możesz filtrować swoje wzmianki według preferencji, aby skupić się tylko na pozytywnych wzmiankach. Możesz też patrzeć wyłącznie na negatywne wzmianki i wyciągać z nich wnioski.
Negatywne wzmianki to nadal cenne informacje zwrotne od użytkowników, którzy są zainteresowani Twoimi produktami, ale znaleźli coś, co można poprawić.
Wskazówka: nigdy nie usuwaj negatywnej wzmianki!
Jak radzić sobie z negatywnymi wzmiankami
Teraz, gdy wiesz, jak łatwo jest odnaleźć negatywne wzmianki, możesz ulec pokusie usunięcia ich wszystkich. Jednak zdecydowanie to odradzamy. Nie ma żadnej korzyści z „cenzurowania” mediów społecznościowych. Użytkownicy mediów społecznościowych interpretują to zachowanie jako nieodpowiednie. Tak jakby marki próbowały coś ukryć.
Zwłaszcza jeśli Twój model biznesowy działa stosunkowo płynnie i nie masz żadnych poważnych faktów do ukrycia, kilka negatywnych wzmianek o Twojej marce pomoże Ci zdobyć zaufanie przyszłych klientów. W końcu wszyscy wiemy, że nie każdy lubi to samo.
Lepszym podejściem jest proaktywna odpowiedź na każdą negatywną wzmiankę. Pomoże to Twojemu klientowi jeśli użytkownik, który miał problem z Twoim produktem, poczuje, że zauważyłeś problem i próbowałeś go rozwiązać.
Nadaj kontekst wzmiankom, filtrując je według platformy
Jak wszyscy wiemy, wszystkie platformy mają swój własny ekosystem użytkowników. Sami mamy wiele aplikacji, z których każda służy innym celom: nie umieścilibyśmy zdjęcia naszego zwierzaka na LinkedIn. Dlatego, patrząc na wzmianki o Twojej marce, ważne jest, aby śledzić je na platformie, na której zostały zamieszczone.
Aby znaleźć UGC na określonej platformie, wybierz Twitter lub Instagram w lewym górnym rogu narzędzia do monitorowania marki. W ten sposób narzędzie pokaże Ci tylko treści opublikowane na tej konkretnej platformie.
Możesz także zapisać konfiguracje filtrów, aby wyświetlić je później, przechodząc do przycisku „Saved views”. A jeśli istnieją konkretne wzmianki, które chcesz zapisać, możesz dodać je do swoich Ulubionych.
Możesz także wyeksportować dane z narzędzia do monitorowania marki, aby wygodniej pracować w programie Excel.
Wykorzystaj treści generowane przez użytkowników
Nie przegap cennych możliwości generowanych przez użytkowników. Ważne jest, aby wybrać odpowiednie fragmenty treści UGC i nawiązać kontakt z odbiorcami. Może to być trudne, ale jeśli śledzisz wzmianki o swojej marce i odpowiadasz na nie, jesteś już w połowie drogi.
O czym warto pamiętać?
- Zawsze otrzymuj pozwolenie na udostępnianie treści użytkownika. Oprócz zwykłej kurtuazji w kwestii własności intelektualnej, ważne jest również, aby Twoi odbiorcy Ci ufali.
- Zawsze przynajmniej rozważ wyróżnienie treści użytkownika w swoim profilu. Potencjalni klienci z dużym prawdopodobieństwem zaufają Ci i dadzą się przekonać do Twojej marki.
- Zawsze śledź zarówno pozytywne, jak i negatywne wzmianki o marce — ignorowanie negatywnych treści może na dłuższą metę zaszkodzić firmie.Pamiętaj aby postępować zgodnie z naszymi wskazówkami jak radzić sobie z negatywnymi wzmiankami i myśleć strategicznie. Twoja następna duża kampania jest tuż za rogiem.